2008. május 19., hétfő

Túrós bukta


Szeretem a kelt tésztákat! Gyerekként nem rajongtam értük, és ez is olyasmi amit felnőttként tanultam meg értékelni.
Nagyanyám receptje, édesanyám tanácsai, Horváth Ilona szakácskönyve, anyósom türelme, ezek mind benne vannak az én kelt tésztámban!


Az én kelt tésztám:
  • fél kg liszt
  • 6 dkg zsír, vaj, vagy margarin (legjobb a zsír - de csak a házi!)
  • csipet só
  • 5dkg cukor
  • 2 tojás sárgája
  • fél csomag élesztő
  • 3 dl tej
Az élesztőt egy csipet cukorral kb 1 dl langyos tejben felfuttatom. Fontos, hogy a tej langyos legyen, ne forró! A cukor "érje" az élesztőt! Én előbb az élesztőt morzsolom a meglangyosított tejbe. (Mostanában a mikróban langyosítom. Fél perc, kb 600 Watt.)
Míg az élesztő felfut, addig a lisztet elmorzsolom a zsírral, a megmaradt langyos tejben feloldom a cukrot és a sót.
A liszt közepébe vájt lyukba öntöm a cukros-sós tejet, a megfuttatott élesztőt, ide ütöm a tojások sárgáját, és lágy tésztát gyúrok.

Nagymamám a tésztába mindig belereszelte egy fél citrom megmosott héját is. Én erről leszoktam, mert annyi mindent lehet hallani a citrom és narancs héján megtelepedett vegyi anyagokkal kapcsolatban.

Édesanyám nem zsírt használ, hanem margarint, amit megolvasztva gyúr a már majdnem tökéletesen begyúrt tésztához.

Langyos helyen duplájára kelesztem a tésztát, és a továbbiak attól függenek, hogy mi is készül a kelt tésztából!

Legjobban a túrós buktát szeretjük. Szerencsére sokszor sikerül finom házi túrót vennem. Sőt! Én magam is tudok túrót készíteni! Néhány éve tanultam anyósomtól, amikor még háztól hordtuk a tejet. Mostanában megint nyers tejet veszek, most a "boci mobiltól", és ebből újra készitek túrót is!


Túró töltelék:
  • kb 30 dkg túró
  • 1 egész tojás
  • 10 dkg cukor (lehet több is!)
  • 3-4 evő kanál gríz
  • 1 marék mazsola
A túrót villával áttörjük, hozzáadjuk a többi hozzávalót. Közben néha megkóstoljuk, ha nem elég édes, akkor még adunk hozzá egy kis cukrot. (reformereknek: édesítővel is elkészíthető)

Elkészítés:
A tésztát kb fél cm vastagságúra nyújtjuk, egyforma négyzetekre vágjuk. A négyzetek közepébe 1-1 teáskanál túró tölteléket halmozunk, majd a négyzetek sarkait átlósan összefogjuk, és jó szorosan összenyomjuk. (én össze is csavarom!)

Zsírozott tepsibe egymástól nem túl nagy távolságra helyezzük a batyukat. Nőni fog, de a batyuk könnyen szétválaszthatóak!

A fenti adag kb egy nagy gáz tepsivel lesz. Ritkán sütök ennyit, általában dupla adaghoz kezdek hozzá.

5 megjegyzés:

Elisabeth írta...

Nagyon guszta, elmentettem es legkozelebb a te recepted alapjan csinalom a buktat. Koszi!

Elisabeth írta...

Nagyon guszta, elmentettem es legkozelebb a te recepted alapjan csinalom a buktat. Koszi!

citromfű írta...

Nagyon szívesen. Sok sikert hozzá!

Evelin írta...

Az én nagymamám is ezzel a recepttel készítette, és persze én is. Csak lekváros buktaként. Most túrótölteléket kerestem hozzá :)

Milene írta...

:) Örülök, hogy ide találtál! Milyen lett a bukta?