2008. július 23., szerda

Fejtettbab-leves

A blog fejlécében hagyományos paraszti ételeket ígértem. A bablevesnél hagyományosabb ételt elképzelni sem tudok. Szeretjük is, mégis ritkán főzök. Miért is? Mert ez is azon ételek közé tartozik, amit máshogy szeretünk a férjemmel. Az ellentétek kibékíthetetlenek. Száraz babból nem főzök csak babgulyást, chilis babot és babfőzeléket. Levest ki -ki otthon, az anyukájánál eszik. Zsengés paszulyt, vagy fejtett babot viszont főzök. De a főzés egy bizonyos pontján, jellemzően a habarás után, kettéveszem a levest. Az egyik fele cukrot és ecetet kap, a másik fele pedig csak ecetet. A gyerekek is megosztottak a témában. Az egyik cukrosan a másik sósan szereti.

Fejtettbab-leves:

Úgy egy liternyi fejtett bab
2 l víz
1 csapott evőkanál só
1 kis fej vöröshagyma
1 babérlevél
1 evőkanál liszt
2 dl tejföl
ecet és cukor ízlés szerint


A hozzávalókat a liszt a cukor és a tejföl kivételével főni tesszük. Ha a bab megfőtt a hagymát kiveszem a levesből, behabarom, és még kb öt percig főzöm, hogy a liszt íze elmenjen. Amikor a űzről leveszem, akkor belekavarok 1 kanál 10 %-os ecetet. Ezután a felét kiveszem egy másik lábosba, adok hozzá egy evőkanál cukrot, és még egy pici ecetet. (a férjem még utána ízesíti ha szükséges)

Kép innen.









4 megjegyzés:

Senior írta...

Ha nyár,akkor nálam is fejtett bab,száraz babot csak télen főzök.Mint azt szokták mondani,ahány ház,annyi szokást....a friss fejtett babot én sok zöldséggel,némi fokhagymával kevés rántással,és tejföl nélkül készítem.Régebben,ha időm engedte,akkor míg a leves főt,addig bedagasztottam krumplis lángosnak valót,ezt kenyér helyett ettük hozzá....valami álom!Télen a száraz babhoz is teszek zöldséget,csak talán kevesebbet,és kevés füstölt hússal gazdagítom,csak az íze miatt.

citromfű írta...

Szia Senior!
Sokféle babot ettem már, még mustárosat is, de zöldségest még nem. Tényleg ahány ház, annyi szokás. Biztos fini úgy is.
A krumplis lángosnak pedig nagyon érdekelne a receptje.
Bableves lángossal... ez is új, ki kell próbálnom! Biztos nagyon fini!

Senior írta...

Citromfű!
Én a mustárosról még csak nem is hallottam.A zöldségeset meg érdemes kipróbálni (a fokhagymát nem szabad kihagyni belőle!),mert nagyon jó együtt az össz ízhatás,és nem mellékesen tartalmasabb is a leves,igazán laktató.
A krumplis lángos készítését nagyon sok éve még nagymamámtól tanultam,neki se volt leírva,csak memóriából,érzésre készült,így tudom én is.Mível sok éve már,hogy nem csináltam,azért igyekszem a kb. mennyiségekre visszaemlékezni.Az adag 4 személynek elég,én csak a krumlit mértem ki mindig hozzá,mert nem jó,ha túl sokkal készül,mert süléskor akkor túl sok olajat vesz fel,és szerintem az nem jó,ha a végén túl olajos lángost eszünk.
Tehát-krumpli kb.30 dkg nyersen héjastúl,ezt héjába főzni,utána hámozni még melegen,majd krumli nyomóval összetörni.kb.1,5 dl kevés cukros meleg tejbe 5 dkg élesztőt megfuttatunk.A tört krumlihoz kb.60 dkg liszt,1 egész tojás,az élesztő,só,és hozzá még annyi langyos víz (kb.2 dl),hogy kalács lágyságú tésztát kapjunk.(A víz mennyisége természetesen nagyban függ a krumpli vízességétől)Könnyű összedolgozni,de a lényeg,hogy mire kész,addig ne hűljön ki,így gyorsabban kel meg.kb.3/4 órát kelesztem,ez alatt szép magas lesz.Nagy lábasba annyi olajat teszünk,hogy úszni tudjon majd benne a duzzadó lángos.A kelt tésztát kevés lisztezett deszkára borítjuk,kézzel jól szélhúzzuk,lapogatjuk (nem nyújtófával),a lábas nagyságától függően,ízlés szerinti méretre vágom késsel,a forró olajba lisztezett kézzel kihúzogatva teszem,és viszonylag erős lángon,gyorsan sütöm mind két oldalát.
Egyszerű és nagyszerű,egy jó ízű tésztát kapunk!Önmagában is nagyon szeretem,lehet fokhagymásan,vagy sajttal,tejfőllel,de a bableveshez ki nem hagynám.

citromfű írta...

Senior, ez nagyon jól hangzik! Ki kell próbálnom! Nagyon szépen köszönöm!
Az eredményről majd beszámolok!