2008. július 22., kedd

Lekvárfőzés

Szeretem a házi lekvárokat! Évek óta készítem különféle változataikat a kenyérsütőben. A család nagy kedvence a málna és a cseresznye lekvár. Zsuzsival ellentétben nekem először is remekül sikerült, így kedvet kaptam hozzá. Tavaly már igazi baracklekvárt főztünk a Drágámmal. (Igazi, azaz nem gépes.) Közben csak egyszer kértem telefonos segítséget, édesapámtól, mert anyukám épp kórházban volt. Persze néha elbizonytalanodtunk, kicsit kapkodtunk is, mert a Papa nem emlékezett rá, hogy a barack felhabzik, ezért nem győztük leszedni a lekvár habját. Mert a fazék természetesen színig volt, alig tudtuk kavarni. Persze utólag kiderült, hogy a Papa még sose főzött lekvárt, hát honnan is tudhatta volna...
No az idén már profi módon teljesen egyedül álltam neki lekvárt főzni. Előtte ugyan tanakodtam kicsit anyósommal, hogy hogyan is? De ő csak üstben tud lekvárt főzni, ezért okosabb nem lettem. (Üstnyi barackom nem volt)

Baracklekvár:

sárgabarack
cukor

nátrium-benzoát

nagy fazék


A barackot megmosom, kimagvalom, ledarálom. (A hibás részeket kivágom, a lekvárba csak épp és egészséges barack kerülhet) A ledarált masszát megmérem, és ehhez számítom a cukrot. Én 40 dkg cukrot számítok minden kg masszához. Ízlések és pofonok különböznek, lehet a cukor több is, és kevesebb is. A nátrium-benzoátot is ekkor adjuk a barackhoz. Kg-ként egy késhegynyit. A cukros barackot addig kevergetem, míg a cukor el nem olvad. Csak ezután teszem fel főni. Főzés közben folyamatosan kavarni kell, vigyázva, hogy le ne ragadjon. Fontos, hogy a fazék ne legyen tele a barackkal, mert akkor könnyen kifuthat. Főzés közben felhabzik, ettől nem szabad megijedni. A főzés ideje is változó. Minél tovább fő, annál sötétebb, és sűrűbb lekvárt kapunk. Én kb egy óráig főzöm. Így nem túl híg, de nem is nagyon sűrű lekvárt kapok. Forrón 7 dl-es üvegekbe merem, lezárom az üvegeket, és száraz dunsztba állítom őket. Fontos, hogy minél lassabban hűljön ki!

Az üvegek lezárása történhet kupakokkal, és celofánnal. Én a nátrium-benzoát, és a csavaros üveg+kupak variációt részesítem előnyben. Édesanyám celofánozik. Méghozzá a lekvárok tetejét mindig két celofánnal zárja le, és a két réteg közé szór egy késhegynyi szalicilt. Természetesen más tartósítószert nem használ.

Kép innen.

Nincsenek megjegyzések: