2008. szeptember 8., hétfő

Reszelt gríz

A reszelt gríz, vagy pórias nevén reszelt tészta, egy nagyon egyszerű levesbetét. Gyermekkoromban édesanyám nagyon sokat készítette, a nővérem kedvenc levestésztája volt. Ő mindig azt mondta, hogy neki a lakodalmában is reszelt tészta kell a levesbe, még akkor is, ha az egész násznép csigát kap! Teljesült kívánsága :)
Mostanában én is sokszor készítem. A Fiúk jobban szeretik, mint a bolti levestésztákat, házihoz pedig ritkán jutunk, mióta anyósom már nem foglalkozik a készítésével. Egyre inkább foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni a csiga, eperleveles, cérnametélt stb. készítését. Most, amíg még van kitől.
A reszelt gríz elsősorban húslevesekbe való tészta.

Reszelt gríz
1 tojás
csipet só
annyi gríz, hogy kemény reszelhető tésztát tudjunk gyúrni

A tojást gyengén felverjük, hozzáadjuk a sót és a grízt. Ez utóbbit persze fokozatosan. Eleinte csak villával kavargatva, majd kézzel gyúrva kemény tésztát készítünk. A reszelő nagyobbik lyukán lereszeljük. Édesanyám mindig tiszta konyharuhára reszelte, onnan tette a forró levesbe. Én egyből a levesbe reszelem. Anyukám egyszerre sok emberre főz, de nálunk egy tojásból a tészta sok. A felét reszelem le, a másik felét lefagyasztom. Fagyasztóból elővéve is majdnem olyan finom, mint frissen készítve. De frissen azért jobb. Vigyázni kell a tésztával, mert hajlamos "ellopni" a levest! Én mindig teszek félre húslét, amivel tálalás előtt fel lehet önteni a tésztás levest. (Valamiért nem szeretem vegetás vagy leveskockás vízben kifőzni a levestésztát.)

4 megjegyzés:

galina írta...

Én is nagyon szeretem ezt a tésztát, mifelénk "lusta asszony tésztájá"-nak hívják, én mégis jobban megeszem, mint a cérnametéltet, bár nálunk kicsit okafogyott az egész történet, mert nincs husileves, a vega levesekbe meg valahogy másféle betéteket szoktam készíteni, bár egy vegyes zöldséglevesebe szerintem kiváló ez a tészta.

citromfű írta...

:)
Ezt a nevet még nem hallottam rá!
A cérnametéltet nálunk szakállgyalázónak is hívják.

Renata írta...

A levesbetétek nálunk is nagyon népszerűek. Így reszelve ugyan még nem csináltam. Jók ezek az elnevezések, valahogy "lelkük" van.

citromfű írta...

Egyszer össze kellene gyűjteni ezeket is!