2008. október 16., csütörtök

Csicsóka


Dulminánál mostanában sok szó esett a csicsókáról. Érdekes és finom ételeket készt belőle, lesz néhány, amit az idén ki is fogok próbálni közülük.
Az én csicsóka ültetvényem már két éves. Tavaly majdnem az egész évi termés nyersen fogyott el. A Nagy rágcsálja leginkább, de én is megeszegetem. Az előző évben próbáltam vele helyettesíteni a krumplit, de nem volt a család kedvére való. Ezért aztán az idén már nem is vetettünk. (Édesanyámnál rengeteg csicsóka van a kertben, gondoltam majd hozunk a Mamától.) Én balga nem hittem sem Bálint gazdának, sem anyukámnak, akik állították, hogy a csicsóka ha jól érzi magát egy kertben, akkor kiirthatatlan. Igazuk volt! Ebben az évben a tavalyi csicsóka ágyásba került a sárgarépa és a petrezselyem. Férjem szorgalmasan gyomlálta a zöldségágyásból a csicsókát. Néhánynak azonban még így is sikerült megerősödni. Hamarosan felássuk a zöldséget, répát és a csicsókát. Már keresem a recepteket, mert ha már az Isten adta, akkor azért is megszeretjük! No persze igazi receptekkel ez biztosan könnyebben fog menni :)

28 megjegyzés:

Dulmina írta...

Jó is ez! :)
Azt én is olvastam, hogy részben vagy egészben krumpli helyett használható, de úgy tűnik, ez csak az elkészítésre igaz úgy nagyjából, az ízre viszont egyáltalán nem.

citromfű írta...

Akkor megnyugtattál :) Előbb vagy utóbb csak megtalálom azt a receptet, ami ízleni fog!

szazala írta...

Egyik évben én is megemlítettem a páromnak a csicsókát,de határozottan megtiltotta,hogy a kert közelébe hozzam,éppen emiatt,hogy aztán kiirtani sem lehet!Tettél fel egy képet egy sárga virágról,ami hasonlóan viselkedik a csicsókához:)(komoly munka megakadályozni a terjedését,olyan a gyökere,mint a cseplésznek)Nálam is kapott egy sarkot a kertben,de minden évben "átmászik" a szomszédba is.(aki nagyon nem örül neki,kitépi,és visszadobja)

citromfű írta...

Szazala, az a kép a csicsóka növény virága. Az enyém nem olyan szép kövér gyökerű, mint a Dulmináé, de ez a csicsóka, ezt eszegetjük. Magasra nő, leginkább a napraforgóra hasonlít a levele és a virága is. A barátnőm ilyenkor ősszel a virágot vázába is teszi, és a temetőbe is hordja.
Mi az a cseplész?

Renata írta...

szia! :)
én is szeretném meghonosítani az étkezésünkben, mert mint írtam itt

http://lettudatoskonyha.blogspot.com/2008/10/kerti-sta-oktberben.html

a férjem túl nagylelkű, nekem hagyja az egész termést.

citromfű írta...

Szia Renáta!
Olvastam azt a bejegyzést is, és jót mosolyogtam rajta :)
Megint hasonló cipőben járunk :)

szazala írta...

Nálam ez a virágoskert sarkában van,és hosszú gyökerei vannak.....Én is viszem a temetőbe a virágát...Most jól elgondolkodtattál....Ezek szerint hiába tiltakozott a párom,mégiscsak van csicsókám:)(igaz,hogy magam sem tudtam róla:))
A cseplész nagyon utálatos gyomnövény,szinte lehetetlen kiirtani,(méteres gyökerei is lehetnek,amik ízekből állnak, hasonlít a kukoricához,csak vékonyabb(és erőszakosabb)Nagyon nagy károkat tud okozni a mezőgazdaságban.Biztos van "hivatalos"neve is,csak még nem néztem utána!

citromfű írta...

Nem biztos, hogy csicsóka a növényed, de lehet.
Ha kiderült, akkor megírod? Vigyázz, kérlek, ha mégsem csicsóka a virágod, akkor nehogy valami bajotok legyen!

citromfű írta...

Szazala! Az én csicsókám gyökere nem kövér ugyan, de gumó!

szazala írta...

Holnap mindenképpen jelezni fogok!(ha mégsem ,akkor őrizzetek meg szép emlékeitek között:)!!)
Egyébként,ha itthon lesz a fiam,akkor megkérem,hogy valami fotószerűséget hozzon nekem össze!Szerintem csicsókám van:)))))Most egy kicsit körülnéztem a neten,és egyre biztosabb vagyok benne!!!
Nem kóstolom meg,no para!!:)

szazala írta...

Ma voltam bicajozni a "határban",és egy kukoricatábla szélén láttam ilyen virágot.Felhúztam tövestől és találkoztam a csicsókával:)!!Szóval szinte tuti olyan,mint az enyém,de a gyökere az más!Most őszi szünet lesz,többször találkozom a fiammal,talán egy fotó is készül majd az én virágomról,ami ezek szerint mégsem csicsóka:)(sajnos nekem sem a telefonom,sem a fényképezőm nem megfelelő erre a célra)!
Lehet,hogy még jövök:)
Kellemes hétvégét!

Dulmina írta...

Az a csicsókához hasonló virág nem olyan véletlenül, mint itt a legalsó képen? Mert az errefelé igen elterjedt, nekem is van (különben ugyanattól a piaci nénitől, akitől a csicsóka is), de tényleg csak virág. Még nyár közepén kezdett nyílni, azóta folyamatosan van - a csicsóka meg csak most méltóztatik. És ha megnézed, ennek tömött közepű a virága, a csicsókáé meg tényleg mini-napraforgó. Amúgy a virág levelének a napraforgóéra emlékeztető illatáról úgy sejtem, rokonok.

szazala írta...

Nem ilyenek!Teljesen olyan,mint a csicsóka(mini napraforgó)de más a gyökér!Remélem holnap tudok feltenni képet!DE!!!!!!!!!!!!!!!!Borzasztóan örülök,hogy elkalauzoltál erre az oldaladra,mert én csődöt mondtam a fűszernövényeimmel,és úgy látom Tőled leshetek el okos dolgokat!Köszi!
Üdv!
Zsuzsa

Dulmina írta...

Ez egyre érdekesebb :)
De annak örülök, hogy találtál más hasznosat nálam :)

citromfű írta...

Zsuzsi, várom a virágról a képet! Ha szeretnél csicsókát is a kertbe, akkor szívesen küldök tavasszal egy adagot! Annál a virágnál ez sem lehet vészesebb!

szazala írta...

Valószinű,hogy cak pénteken lesz kép,a másik gyereknek a gépéről,mert most csak sz......nk:)!Felesleges postára költenünk,mert behoztam,amit felszedtem,és eltudom ültetni,meg aztán van még ott,ahol ezt találtam!:)
Még jelentkezem!
Szia!
Zsuzsa

szazala írta...

Köszönöm a megszólítást,a főzéssel kapcsolatban!Valószínű,hogy csak a hét második felében tudok a kérdésre válaszolni,lévén a fiamnak őszi szünet van ,és csak akkor tudok a gép elé ülni,ha rövid időre elhagyja a szobáját:)(mint most)!

inszeminator írta...

Acsicsókát lereszelem mint a krumplit, hozzáreszelek fokhagymát,aztán ami még kell a lepcsánkához és kisütöm.És ez megy összel és télen. Különböző sajtokat reszelek rá forró állapotában. Primitív, jó kaja, éppen egy kettes cukrosnak való.

szazala írta...

Szóval a képek lassan bejárják Tolnát-Baranyát,csak az én gépemre nem akarnak felkerülni!DE!!!Ami késik nem múlik!(remélem)
Ha,megérkeznek,jövök!
Üdv!
Zsuzsa

citromfű írta...

Inszeminátor, ez nagyon jól hangzik! Ki fogom próbálni!

Szazala, van türelmünk kivárni, míg a képek befejezik vándorlásukat :)

szazala írta...

El sem hiszem,de valami van!:)Kérlek nézd meg,és mond el a véleményed!Lehet,hogy az én látásommal van gond!

Szeretném a segítséged kérni!Hogyan tudok a -megjegyzés küldésekor(mint most itt) hivatkozást beilleszteni?
Azt szerettem volna,hogyha a "nézd" szóra kattintva eljutsz az oldalamra,de sajnos nem sikerült megoldanom!Köszi!

citromfű írta...

Szia!
Sajnos a megjegyzésbe én sem tudok linket beilleszteni. De hátha valaki meg tudja majd mondani!
Megyek, szétnézek nálad!

Dulmina írta...

Hivatkozást HTML címkézéssel lehet beilleszteni, így:
(nyitó kacsacsőr)a href="(cím, amire hivatkozol)"(záró kacsacsőr)(szöveg, amire kattintani kell a hivatkozásért)(nyitó kacsacsőr)/a(záró kacsacsőr)
A zárójelek nem kellenek, a bennük levő elemek meg értelemszerűen behelyettesítve írandók be.
Ebből a rendszer automatikusan hivatkozást csinál, így:
nézd
Elküldés előtt az "Előnézet" gombra kattintva le is lehet ellenőrizni.

szazala írta...

Dulmina nagyon szépen köszönöm a segítséget,Citromfű Tőled pedig elnézést kérek,hogy itt szerencsétlenkedtem:)

Dulmina írta...

Nagyon szívesen! Úgy látom, most már megy Neked is ;)

citromfű írta...

Szazala! Én örülök, amikor olvaslak!
Dulmina, köszi a segítséget! Előbb-utóbb csak összejön nekem is...

info írta...

Szervusztok, örülök, hogy rájöttem egy újabb jelentésére a nevemnek:ezt köszönöm Nektek.

Üdv. Cseplész Péter

citromfű írta...

Kedves Péter!
Szívesen!