2008. október 26., vasárnap

Csipkebogyó

Csipkebogyó szezon van. Tegnap nekiindultunk a Fiúkkal és a kutyával csipkebogyót szedni.
Gyerekkori emlékeket feledve puszta kézzel gyűjtögettünk. Illetve leginkább én, a Fiúk a kutyával voltak elfoglalva. És kérdeztek. Rengeteget. Mire való? Miért szedjük? Mi lesz belőle? És eddig miért nem?
Hazaérve hozzákezdtem a feldolgozáshoz. Egész délutánra munkát adott, mire megtisztítottam és kimagoztam a bogyókat. Nagy része a szekrény tetején szárad a nagy tepsiben.
Kisebb részéből lekvárt főztem. Úgy, ahogy édesanyám készítette gyerekkoromban:

Csipkebogyólekvár:

A csipkebogyó végeit levágtam, kimagoztam, a szőröket is kikapartam a bogyókból. Többszöri alapos mosás után a csipkehúst ledaráltam. Megmértem, és azonos mennyiségű kristálycukorral összekeverve egy éjszakát állni hagytam. Reggel hozzáöntöttem 1 dl vizet, és főni tettem. Állandóan kavargatva sűrűre főztem. Akkor van jól, ha hideg porcelán tányérra cseppentve már nem folyik.
Kimosott, kiforrázott kis üvegbe öntöttem. Az üvegek tetejére megnedvesített celofánt feszítettem. A celofánokat megszórtam késhegynyi nátrium-benzoáttal. (Anyukám ezt szalicillal tette annak idején.) Ezután rácsavartam az üvegekre a kupakokat, és száraz dunsztba tettem őket.

Olvasnivaló:
Terebess: Ehető vadnövények - Csipkerózsa


6 megjegyzés:

szazala írta...

Nagyon türelmes természetű lehetsz!Ez a csipkebogyó annyira babra,hogy képtelen vagyok rászánni magam,pedig igazán szeretjük!

fülike írta...

Egyetértek! Le a kalappal előtted! Én is nagyon szeretem, és amit kapni lehet, egyáltalán nem olyan finom, mint lennie kellene. De csak egyszer csináltam magam, sok évvel ezelőtt. Annyi pepecselés volt vele, hogy eszembe sem jutott, hogy megint megtegyem.
Csúcs vagy!latti

citromfű írta...

Lányok, nem vagyok én olyan türelmes :) Először készült nálam csipkebogyólekvár. Elég macerás volt, már keresem, hogyan lehetne egyszerűbben. Találtam is ígéretes leírásokat. Ezt a kikaparásos cirkuszt nem biztos, hogy még egyszer végig tudom csinálni!

szazala írta...

Ma ebben a ragyogó időben kikerekeztünk a határba,ahol rengeteg csipkebogyót láttam.Lehet,hogy mégis rászánom magam?!Azt szeretném kérdezni,hogy a keményebb bogyókat,vagy már amik meg voltak kissé puhulva szedted le?

citromfű írta...

Szia!
Én a kemény, piros bogyókat szedtem. Csak kicsi részéből lett lekvár, a nagyobb mennyiséget szárítom.
Kesztyűben szedd, és otthon is használj valamiféle kesztyűt! Én azt hittem, hogy nincs rá szükség, most meg nem győzöm szedegetni a tüskéket...

Renata írta...

Szia!
Hétvégén hazautaztunk, kb. 4 marék csipkebogyót szedtünk a nagylánnyal, kicsit sétáltunk és azalatt. Tüske volt rajta, de sikerült kikerülni.
Elkezdtem tisztítani, -de nem vagyok kész, mert extra dolgok is közbejöttek azóta-, s a tisztításnál eszembe jutottál (már idehaza voltunk), hát tényleg egy pepecs munka, pedig nem egy nagy mennyiséggel töltöttem az időmet.
Remélem tényleg csipkebogyó ez, s nem valami más :)
Sztem megszárítom majd teának.