2008. november 25., kedd

Szakácskönyv - körkérdés

CukrosKata kopogott be hozzám ezzel a körkérdéssel. És ezzel meglehetősen zavarba is hozott. Vannak szakácskönyveim, persze. De elsősorban a recepteket gyűjtöm. Van egy fiókom, tele kézzel írt receptekkel. Némelyiket többször előveszem, némelyik pecsétes, gyűrött. A leggyakrabban "használt" receptek, az aktuális kedvencek a hűtő ajtón figyelnek. Ha valahol valami olyan ételt, süteményt kóstolok, ami ízlett, akkor elkérem a receptet. Így gyűlik, gyarapodik az én legkedvesebb szakácskönyvem.

Van néhány szakácskönyv, ami hatással volt rám. Az első, és leginkább használt Horváth Ilona Szakácskönyve.
Az enyém nem ilyen szép. Már kopott, helyenként szétesett. Valamikor a nyolcvanas évek közepén kaptam, anyukámtól. Azt vette meg nekem, amit ő is használt. Amiből főzni tanult.
A mai napig forgatom, még mindig találok benne újdonságot.





A másik nagy kedvencet valamelyik nagynénémtől kaptam, még az albérleti években. Gondolom célzásnak szánta, hogy fogyhatnék egy keveset.
Szakácskönyv az egészségért. Igazi dietetikai szakirodalom. Meg kell szokni a nyelvezetét, a táblázatait. De ha sikerült vele megbarátkozni, akkor nagyon jó kis könyv. A maga idejében (nyolcvanas évek vége) nagyon modern is volt.
A mai napig használom ezt is. Persze leginkább csak olvasgatásra, ötletgyűjtésre.
A fent megadott link nagy erénye, hogy olvasható, lapozható a könyv. Érdemes belenézni! Minden egyes ételre többféle variációt ad meg, úgy mint: Egészségfenntartó étrend, általános kímélő étrend, fekélybetegek étrendje, epebetegek étrendje, cukorbetegek étrendje, fogyókúrázók étrendje, szív- és érbetegek étrendje, krónikus veseelégtelenség korai szakaszának étrendje.

Az 1 millió menü című könyvbe tavaly szerettem bele. Annyira, hogy meg is vettem magamnak karácsonyra. Pedig ilyet nem szoktam tenni! Elsősorban különös szerkezete tetszett meg. 3 külön spirálozott részből áll: fent az előételek és levesek, középen a főételek, legalul pedig a desszertek és saláták fényképes receptjei találhatók. Leginkább ötletszegény időszakban szoktuk használni. Mindenki fellapozza a neki legjobban tetsző menüsort, és kialakul az ebéd. Nagyon szeretek főzni, de néha alkotói válságba kerülök, és fogalmam sincs, hogy mit is főzzek. Persze ilyenkor kapom a Fiúktól a "nyerset", "lekváros csirkét", és "amit Te akarsz" válaszokat. Na, ilyenkor a legkedvesebb ez a lapozgatós könyv!


A Mediterrán konyha iránti új keletű rajongásom kiváltó okáról már írtam. Az eredeti kérdés ajándékötleteket is vár. Ezt a könyvet ajándéknak is el tudom képzelni.
Engem elvarázsol a képek szépsége, a receptek leírása.







És a legeslegújabb nagy kedvenc rendhagyó módon nem vehető le a polcomról: Zilahy Ágnes: Valódi magyar szakácskönyve

Nos ez az én öt kedvenc szakácskönyvem. Persze vannak a polcon még kenyérsütésről, muffinokról, salátákról szóló könyvek. De akárhogy nézem a polcomat nincs egyetlen Stahl, vagy J. Oliver, vagy Váncsa könyv sem. Amit viszont nagyon szeretnék, az Fűszeres Eszter szakácskönyve. Remélem, hogy a Jézuska is olvas gasztroblogot, és a fa alá rejti nekem.

Akiknek tovább adom a kérdést: Gabah, Reni, és Galina



5 megjegyzés:

Gabah írta...

Köszönöm, Citromfű! Igyekszem, mint mindig! :-)

Renata írta...

Köszi, hogy gondoltál rám.

citromfű írta...

Lányok, nagyon gyorsak voltatok :)
Köszi!

galina írta...

Citromfű, én is bekullogtam, és háááát igyekszem....köszönöm.

citromfű írta...

Az a fő, hogy itt vagy végre!