2008. november 14., péntek

Szellemi tulajdon

Lopnak. Immár tőlem is. Ráadásul olyan recept mellé teszik be az általam készített képet, amit nem is én jegyeztem. Szegény olvasókat hatalmas csalódás érheti, mert 1 l tejből nagyon kevés túró készülhet. Az ominózus képen látható túró emlékeim szerint 5 l tejből készült.
Írtam, válaszoltak. Fenyegetőzve, követelve, hogy bizonyítsam be kétséget kizáróan, hogy a blog és a receptek a saját szellemi tulajdonomat képezik! Most mondjátok meg, hogy lehet ezt bebizonyítani?! Kétséget kizáróan?!
Sokat gondolkoztam ezen. A blogban csak olyan receptek szerepelnek, amiket tényleg megfőztem, feltálaltam. Esetleg képet is készítettem róluk. Nem a legjobbakat, mert fényképezésből van még mit tanulnom. De az enyémek! A képek is, a receptek is. Persze tanultam valakitől. Vagy anyukámtól, vagy nagymamámtól vagy anyósomtól, szomszédtól, barátnőtől, ne adj isten szakácskönyvben vagy itt a neten találtam. Ha ilyen bejegyzés született, mindig megneveztem a forrásomat. Ha képet vettem kölcsön, akkor megjelöltem, hogy honnan.
Sebestyén Márta jutott eszembe. A népdalok, amiket énekel, kétség kívül közös örökségünk, mindenkié. Mégsem jut senkinek eszébe megkérdőjelezni, hogy az elénekelt dalok Márta saját szellemi tulajdonát képezik.
Persze eszembe sem jut saját magamat Sebestyén Mártához hasonlítani! Még csak azt sem hiszem, hogy tudok egy-egy ételbe, bejegyzésbe hasonló szenvedélyt, különlegességet vinni. Sőt, még gasztrobloggernek sem hiszem magam! Van egy blogom, ami a főzésről szól elsősorban. Ezzel együtt persze a családomról, rólam.

Az oldalt nem nevezem meg, mert nem szeretnék nekik ingyenreklámot csapni! Szerintük a receptek ingyen letölthetőek az oldalukról, ezért ők ebből anyagi hasznot nem húznak. Márpedig az az oldal tele van reklámokkal. És ha nő a nézettségük, akkor nő a bevételük is.

Mérges vagyok, no!

Mindenesetre a főszerkesztőt egy levélben én is felszólítottam, hogy ugyan lenne szíves kétséget kizárólag bebizonyítani, hogy az oldalon szereplő összes recept és kép az ő jogos szellemi tulajdonuk!


12 megjegyzés:

max írta...

Lehet hogy azt is be kell bizonyítanod, hogy a szellemed, melynek terméke, az egyáltalán a Tiéd? Minden kétséget kizáróan természetesen:-)

Renata írta...

Felháborító!
Priviben megírod az oldalt?

Lilahangya írta...

Multkor az nlcafen zsembeltem valakikkel. Ugyancsak hivatkozas nelkuli recept kozles, igaz a nevem odairtak, meg ha hibasan is... a fotot visoznt megvagtak - copyrightos reszt vagtak le rola. Kaptam hideget-meleget, mondanom sem kell. Pedig nem szemelyeskedtem, targyilagos voltam, hivatkoztam creativ common lincencre stb. Megsem akartak megerteni. Voly mindenfele reakcio. Pl. hogy sokat kepzelek magamrol, hiszen nem rakgyogyszerrol van szo. Vagy hogy az egyik forumozo nagymamaja szokta csinalni ezt a sutit, meg ha mas aranyokkal is, milyen jogon mondom a magamenak (persze, ha elolvasta volna abejegyzest, latta volna, hogy a Daubnerben kaphato szilvas papucsot probaltam otthon rekonstrualni). Azt gondolom, hogy folyamatosan elbeszelunk egymas mellett, az ilyen vitak soran. A megsutes, beiras, fotozas, kozzetetel, a blog maga... ezt nem fogjak figyelembe venni ugy sem, nem fogjak megerteni, elfogadni, hogy ez igenis a sajat szellemi tulajdonod. Pedig az ember szivesen mutatja, irja le a recepteket. Mert ha titkolna, ha irigy lenne, akkor maradna a fejeben, papiron, szakacskonyvben stb. Kar. En olyan felesleges szelmalomharcnak erzem az egeszet, de azert a nema sikolyaimat cc licenc hivatkozassal egyutt megteszem. Mast viszont nem nagyon tudok. A parom egyebkent azt mondja, hogy a fotoknal pontosan utana lehet nezni, hogy mikor es milyen geppel stb keszult. Majd megkerdem tole mit kell a hatterben a kephez linkelni. Ugyis nagy atalakulas elott all a lilahangya, akkor felvertezzuk mindenfelevel majd...

Fűszeres Eszter írta...

Nem neked kell bizonyítani, hanem nekik.

A blogokban közzétett receptek, egyéb írások, és fotók szerzői védelem alá eső szellemi termékek, melyek engedély nélküli felhasználását, sokszorosítását és terjesztését a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. tv. tiltja.
Jogainak megsértése esetén a szerző a jogsértővel szemben - az eset körülményeihez képest - polgári jogi igényt támaszthat, a fenti törvény, valamint a Ptk 86-87 §-aiban foglaltak szerint.
Elsősorban követelheti
- a jogsértés megtörténtének bírósági megállapítását;
- a jogsértés vagy az azzal közvetlenül fenyegető cselekmények abbahagyását és a jogsértő eltiltását a további jogsértéstől;
- hogy a jogsértő - nyilatkozattal vagy más megfelelő módon - adjon elégtételt, és hogy szükség esetén a jogsértő részéről és költségén az elégtételnek megfelelő nyilvánosságot biztosítsanak;
- hogy a bíróság kártérítés fizetésére kötelezze a jogsértőt.

Köszönjük Cukros Katának és Grenadinennak!!!

Ezt küld el nekik szerintem minden komment nélkül. Én már felvetettem, hogy mivel van 150 gasztroblogger, mindenki adjon 2000 forintot, és inditsunk egy próbapert. Ha nem megy másképp, hát legyen harc. :-)
Pofátlanok, ne hagyd magad!

Cecile írta...

Szia! Ez annyira felháborító! Én nemrég egy fél éjszakán idegesítettem magam azon, hogy egy véletlenszerű keresés során rátaláltam egy Buzatti konyhája nevezetű oldalra, ahol csak a fényképes receptek közül tizenhármat találtam, amit a régi nlc-s blogomról tulajdonítottak el. Tudom, hogy nagyon béna képek, de akkor is én készítettem. Legjobban a Cecile-torta fájt, amit tényleg én kísérleteztem ki a saját ízlésem szerint. Forrásként annyit írtak, hogy Cecile, de nem szerepelt semmi hivatkozás.

Eszter, én támogatom a próbaper ötletét!

citromfű írta...

Eszter, köszönöm a segítséget! Meg Grenadinennak és Cukros Katának is!
Milyen címre lehet küldeni azt a 2000 Ft-ot?
Lilahangya, Cecile, tényleg felháborító! Meg az is, hogy meg merik tenni, mert úgysem lesz semmilyen következménye.
A fotó természetesen még ott virít az oldalon, semmi változás. Szélmalom harc.

Max: :) És ha még a szellememről bebizonyítom hogy az enyém akkor jön majd az, hogy én én vagyok-e. Esetleg egy bizonyos lepke álmodja magát nekem... Vagy esetleg valaki más tesz úgy, mintha én lennék? No most már tényleg azt sem tudom, hogy ki vagyok. Meg vagyok-e, vagy csak egy szellem kopogtatja itt a billentyűket:)

Ágni írta...

Sziasztok,
tőlem is lopkodtak már, és annyira hülyék voltak, hogy a szöveget teljesen átcopylták, minden nagyon jellegzetes kifejezésemmel együtt. Írtam a lapnak, még csak nem is válaszoltak:( Én is nagyon szélmalom harcnak érzem, pedig mennyi munkánk van ezekben a BLOGokban, honlapokban..

citromfű írta...

Szia Ágni!
Tényleg az a legbosszantóbb az egészben, hogy semmibe veszik a munkánkat. Pedig tényleg sok munka van egy blogban. Más kérdés, hogy örömmel csináljuk, de hogy ezt ennyire semmibe vegyék!

Nagyon örülök, hogy idetaláltál hozzám! Voltam nálad ma, ismerkedek a blogoddal. Tetszik. Azt hiszem, rendszeres olvasód leszek!

Bombadil Toma írta...

hát, igen! ezeknek az oldalaknaknak a kezelői, kicsit el vannak tájolva. azt hiszik mert valami a neten fent van, akkor szabadon használhatja. ráadásul az is tévedés, hogy ha egy már létező receptet teszünk közzé, az szabad préda. ha én konkrétan, egy jamie oliver könyvből főzök egy ételt, követve a receptet pontról, pontra, és azt a saját szavaimmal megírom a blogomba, hozzáadva a saját tapasztalataimat, érzéseimet, és gondolataimat, akkor attól kezdve az már az én szellemi tulajdonom, és az engedélyem nélkül nem teheti közzé senki. ugyanis nem a recept védett, hanem az írás. ha ő az blogombol megfőzi az ételt, és azt az ő saját szavaival megírja, akkor nincs probléma, még a forrást sem kell megjelőlnie.

citromfű írta...

Szia Toma!
Ha megfőzte volna! De csak használja a képet. Ráadásul félrevezetően.
Amikor valakinél azt olvasom, hogy az én ötletem/receptem/útmutatásom alapján készít el valamit, akkor pont úgy tudok örülni, mint amikor sikerül valamit megtanítani a suliban a gyerekekkel.

Gabah írta...

Citromfű, van valami eredmény?

citromfű írta...

Gabah, semmi eredmény. Ugyanott figyel a képem, más szignójával.