2008. december 23., kedd

Mézes


December eleje óta nagyon sok mézest sütöttem. Gyerekeknek, gyerekekkel, iskolába, családnak, ajándékba...

Tegnap végre itthonra, karácsonyra is elkészült a sokadik adag mézes. Ma díszítettük, és dobozoltam.

Mézes recept: (leírtam már máskor is, csak emlékeztetőnek)

Mézes (nagymamám receptje):

  • 1/4 kg méz
  • 1/2 kg liszt
  • 10 dkg vaj vagy margarin
  • 10 dkg cukor
  • 1 egész tojás és 2 tojás sárgája
  • 1 csapott kávéskanál szódabikarbóna
  • citromhéj, fahéj vagy őrölt szegfűszeg. Lehet mézeskalács fűszer is. Én csak őrölt fahéjjal dolgozom.

A mézet melegedni teszem, de nem forralom. A meleg mézben feloldom a a vajat, hozzáadom a többi anyagot és simára gyúrom. Én általában egy éjszakát, de van hogy többet is, pihentetem. A recept szt. fél cm vastagságúra kell nyújtani, de én vékonyra szoktam. Szaggatom, tojás sárgájával megkenem, világosra sütöm. Hamar sül!
Máz: 1 tojás fehérjét, 20-23 dkg porcukorral jó kemény habbá verni. Erős zacskóba töltöm, pici lyukat vágok rá és innentől már csak a fantáziánk szab határt a díszítésnek.
Ha nem sikerül elég jól a máz, akkor színezem mondjuk befőttlével, és belemártom a mézest.
De szoktam mandulával, mogyoróval, franciadrazséval, mazsolával is díszíteni, + írás.


A máz azóta változott: 1 tojásfehérjét kb 20-30 dkg porcukorral simára és fényesre keverek. Akkor van jól, ha már csak lassan folydogál. Folyamatos, egyenletes írást tesz lehetővé, de nem folyik el magától.

Nincsenek megjegyzések: