2009. január 25., vasárnap

Babgulyás - VKF XXII.

Láttam az előbb, hogy Max már publikált egy babgulyást. A mostani VKF! -re én is ezzel az egytálétellel készültem. Persze amikor a kiírást megláttam, akkor még sok más tervem volt. Sorba vettem eddig publikált egytálételeimet. Néhányról kifejezetten sajnáltam, hogy nem tettem el talonba... Nagyobbik fiam már második hete nyaggat babgulyásért. Hét közepén édesapámék is bejelentkeztek szombatra. Nem volt tovább min gondolkozni, eldőlt a hétvégi ebéd sorsa.

A babgulyásról amúgy nagyon kellemes emlékeim vannak. Az egyik legkedvesebb, hogy édesapámmal Debrecenben a Vörös Csillag húsbolt hátsó traktusában babgulyást eszünk. Olyan sűrű volt a leves, hogy megállt benne a kanál. Nem spórolták ki belőle sem a babot, sem a füstölt húst. Ahányszor Debrecenben jártunk ezt mindig megtettük :) Régen jártam már Debrecenben, nem tudom, hogy megvan-e még a húsbolt, és működik-e még benne a kifőzde?


Babgulyás

40-50 dkg sertéslapocka (lehetőleg csontos)
3 dl szárazbab
1 közepes sárgarépa
1 közepes petrezselyem
1 hagyma
1 kanál zsír/olaj

bors
majoránna
köménymag
pirospaprika

A galuskához:
1 tojás
liszt
víz

Előkészítés:
A babot előző este átválogatom, megmosom, majd beáztatom.
Másnap a húst 2x2 cm-es kockákra vágom, a hagymát megtisztítom, és apróra vágom. A zöldségeket megtisztítom, és félbe vágom.

Elkészítés:
A hagymát kevés zsíron/olajon megpirítom. Hozzáadom a húst, amit fehéredésig pirítok, majd sózom, borsozom és a tűzről félrehúzva megszórom pirospaprikával. Hozzáadom a lecsöpögtetett babot és felöntöm kétszeres mennyiségű vízzel. Lezárom a kuktát, ha felfütyül takarékra veszem a lángot. Körülbelül egy órát főzöm így, majd hozzáadom a zöldségeket, a majoránnát és a köménymagot. (A fűszereket én csipetenként adagolom. Majoránnából egy csipetet szoktam, a köménymagból kettőt, vagy hármat.) Újra lezárom a kuktát, és további egy órát főzöm a levest.
Ezután következik a kóstolás. Ha szükséges utánaízesítek. Ha a bab már elég puha, akkor beleszaggatom a levesbe a galuskát. Ha újra felforrt és a galuska is megfőtt, akkor van kész a leves.

Eddigi egytálételek a blogon:
lucskos káposzta
Brassói csőben sütve
Paprikás krumpli
"Tupper" tészta
Besameles kelbimbó

Kugl

1 megjegyzés:

Palócprovence írta...

Óh, milyen jó is egy kis babgulyás!