2009. január 3., szombat

Gasztroajándékok, két kacsa meg néhány szülinap...

Kaptam gasztroajándékokat! Az igazsághoz hozzátartozik, hogy máskor is kaptam már ilyesmit, csak nem tudtam, hogy azt így hívják :) No persze ez csak vicc, de az ajándékoknak nagyon örültem!

Először is kaptam anyósomtól egy palacsintasütőt. Pont ilyet szerettem volna! Ki is próbáltuk, rögtön karácsony után. Nagyon jó kis eszköz! Nekem először sikerült zsír vagy olaj nélkül palacsintát sütni. A legeslegelső palacsinta a cicáké lett.


Még december elején, névnapi ajándékként a nővérem meglepett két hízott kacsával. Saját kezűleg tömte őket. És ami a legfontosabb: meg is kopasztotta, fel is darabolta. Gyönyörűek voltak! Ahogy hazaértünk a kacsák a fagyasztóba vándoroltak. Tudtam, hogy majd akkor sütöm meg őket, ha együtt lesz az egész család. Decemberben nálunk egymást érik a névnapok és szülinapok. Ráadásul az én születésnapom nem sokkal szilveszter után van. Jelesül ma. És ez most nagyon kerek : ) Ennél kerekebb csak 10 év múlva lesz. (Akkor pontosan félszáz éves leszek) Szóval úgy döntöttünk a Drágámmal, hogy az összes ünnepet összevonva ma tartjuk meg.
A két kacsának jutott a főszerep. Már tegnap hozzákezdtem a főzéshez. Az aprólékból leves lett. A levesbetét újabb gasztroajándék anyósomtól: házi csigatészta.
A hús "vastagját" sütöttem teljesen hagyományos módon. Lábasba raktam, lefedtem a lábasokat alufóliával (3 lábasba fért bele!) és a sütőben (a harmadikat a gázlángon) egy óráig pároltam. Ezután a fóliát eltávolítva sütni kezdtem. Egy újabb óra múlva a zsír nagy részét leszedtem, a húst bőven meghintettem fokhagymával és tovább sütöttem, amíg ropogósra nem pirult. Amikor a pecsenyét tálra szedem, akkor sózom. Krumplipürével és párolt káposztával és kukorica salátával tálaltam.

Süteménynek: pogácsa és kókuszos muffin. A szülinapi tortát a vendégek hozták. Nálunk ez a családi hagyomány. A torta hatalmas volt, egyik fele citromos, a másik csokoládés. Sajnos nem készült fénykép róla.

Rá kellett jönnöm, hogy ennyi embernek főzni (16 fő) komoly logisztikai feladat. Azt már kezdetektől tudtam, hogy nem lesz egyszerű. Először is nem voltak elég nagy edényeim. Szerencsére anyósomnál a padláson találtunk "disznótoros" edényeket. Hogy a hús egyenletesen süljön és piruljon a három lábast időnként meg kellett cserélni. A salátát már tegnap elkészítettem, így legalább az ízek remekül összeértek. A sütik is tegnap készültek, valamint a levest is megfőztem előre. Ma már csak leszűrni kellett és befőzni. Déli 12 órára tálalva volt az ebéd.

Párolt káposzta:

1 fej káposzta
köménymag

kevés cukor
ecet
kevés zsiradék

A káposzta külső leveleit eltávolítom, négybe vágom, a torzsát kiveszem. Nagy lyukú reszelőn lereszelem. Sózom, kevés ideig (úgy egy órát) hagyom állni a sóban. Egy lábasban kanálnyi zsiradékot hevítek, beleteszem a levéből kicsavart káposztát, és megdinsztelem. Meghintem egy kávéskanálnyi egész köménnyel, kevés vizet öntök alá, és addig főzöm, míg a káposzta meg nem puhul. A tűzről levéve egy kanál cukorral megszórom és meglocsolom egy kanál ecettel. Összekeverem, és hagyom még állni.


Kókuszos muffin:
12 darabhoz


12 dkg vaj
25 dkg cukor
30 dkg liszt
1 vaníliás cukor
2 tojás
1 sütőpor
1 kávéskanál szódabikarbóna
10 dkg kókuszreszelék
színes szórócukor a tetejére.

A vajat a mikróban megolvasztom. A száraz hozzávalókat egy mély tálban összekeverem. Hozzáadom a tojásokat és a megolvasztott margarint. Összekeverem/gyúrom. Nagyjából tojás nagyságú gombócokat formálok belőle, a tetejét megszórom dekorcukorral és 180 fokon sütöm. Én mindig használok papírkapszlit. Akkor van kész, ha a beleszúrt hústű nem lesz ragacsos.

Ui: A palacsintasütő képe a Tefal honlapjáról való, a kacsáké pedig innen.


9 megjegyzés:

cukroskata írta...

Nagyon sok boldogságot kívánok a szülinapodra.

citromfű írta...

Köszönöm szépen!

KataKonyha írta...

Szia! Boldog szülinapot kívánok!

citromfű írta...

Szia!
Köszönöm Neked is!

Ágni írta...

Boldog szülinapot!!! Nem semmi a két kövér kacsa:)) Jól megharcoltál velük!:)

citromfű írta...

Köszönöm lányok!

Ágni! Küzdöttünk, de koránt sem annyit, mintha nekem kellett volna kopasztani :) Aaaaz lett volna az igazi harc. Szerencsére megúsztam :)

Dulmina írta...

Csatlakozom az előttem szólókhoz: Boldog szülinapot!

nyanyus írta...

Ügyesen megoldottad a szülinapi ebédet!Gratulálok.A kacsamájból valami ínyencséget csináltál?

citromfű írta...

:) Igen! Hagymás kacsamájat, még előző este! Isteni lett!