google-site-verification: googleafc0ccda44b2ec22.htm zsannamanna: Krumplis palacsinta

2009. január 17., szombat

Krumplis palacsinta

Ismét egy gyerekkori kedvenc. Természetesen ez is egy a hagyományos paraszti ételek közül. Érdekes módon, a férjem családja nem ismeri, és az itteni ismerősök sem. Ebből gondolom, hogy inkább Biharban volt elterjedtebb. Hívják még rongyos palacsintának is.
Nagyon finom maradék krumplipüréből, vagy törtkrumpliból. Én szinte mindig maradék krumplipürével készítem. Vagyis ritkán fordul olyan elő, hogy azért főzök krumplit, hogy elkészüljön a rongyos palacsinta.

Krumplis/rongyos palacsinta

Kb. fél kg főtt, áttört burgonya
annyi liszt, amennyit a burgonya felvesz
zsír

bors

A krumplit sózom, borsozom, majd összegyúrom annyi liszttel, amennyit felvesz. Akkor jó a tészta, ha elég rugalmas, nyújtható. Ha összeállt a tészta, akkor elnyújtom amilyen vékonyra csak tudom. Lekenem a tészta felületét zsírral, összehajtom, mint a pogácsát. Újra elnyújtom, lekenem. Ezt még néhányszor megismétlem. Minél többször nyújtjuk el, annál foszlósabb lesz a palacsinta. Közben nem kell pihentetni a tésztát, de nem baj ha pihen sem. Az utolsó nyújtás után felszeletelem a tésztát. Akkora téglalapokat vágok, ami még belefér a palacsintasütőbe. A téglalapok közepét kétszer ferdén bevágom. Hogy miért, azt nem tudom, Anyu is mindig így készítette.
Ha jól ki van dolgozva a tészta, akkor a rétegek lefoszlanak egymásról. Innen kapta a "rongyos" elnevezést.
Ha tehetem, akkor kacsazsírral kenem le a tésztát. Nekem így finomabb.
Ezután a palacsintasütőben mindkét oldalát pirosra sütöm. Hogy biztos ne ragadjon le kevés zsírral megkenem a palacsintasütőt. Feldobva is meg lehet fordítani :)

A Fiúk fokhagymaporral megszórva fogyasztják, én natúr szeretem.
Melegen finomabb, mint ha már kihűlt.




16 megjegyzés:

gigi írta...

Nálunk Szabolcsban krumplilángosnak hívják :-) és általában a sparherten sütöttük ki olaj nélkül. Utána viszont cukroztuk, úgy ettük.

Palócprovence írta...

De jó! Nagyon egyrugóra jár az agyunk! Pont ez lett volna a következő "gyerekkori íz" és én is krumplilángosnak ismerem. Bár én nem szoktam hajtogatni. Sóval, de cukorral is szeretem.:)))

nyanyus írta...

Pontosan azt akartam irni mint gigi.Mi gyerek korunkban sokat ettünk ,de idejét se tudom mikor csináltam.

citromfű írta...

Akkor csak nálunk palacsinta :) Már kezdtem azt hinni, hogy anyukám találmánya ez is, mert errefelé egyáltalán nem ismerik.
Gigi, sparherten mi pászkát sütöttünk sokat.
Nyanyuska, ez egy egyszerű és finom étel. Itt az ideje, hogy újra készítsd!

Gabah írta...

Nyanyuska, Ti is édesen ettétek? Én úgy emlékszem, nagyikámék is zsírral locsolták és sósan ették... vagy lehet, hogy így is, úgy is...
Mióta megvan a sparheltünk, mindig szerettem volna kipróbálni a "krompélángost" de még nem volt merszem. Tényleg nem ragad oda?
Lehet, hogy ma este nekiállok. Van egy tányérnyi tegnapról megmaradt krumplipüré a hűtőben. ;-)

citromfű írta...

Gabah, nem tudom, hogy odaragad-e a sparheltra, mert én még csak palacsintasütőben próbáltam. A pászka nem ragadt oda sose, pedig abban nem is volt zsír. Néha kicsit kormos lett, de az nem számított :))

Gabah írta...

Hajaj, akkor nem tudom, mitévő legyek. MA este mindenképp döntenem kell, mert nem tartogathatom tovább a pürét a hűtőben...nem is tudom, miért csináltam ennyit, elég lett volna egy hadseregnek! :-))))

nyanyus írta...

Gabah!Nem ragad le.Legalábbis gyerekkoromban ott álltunk és vártuk kisüljön.Mi cukorral ettük,abban az időben kincs volt a cukor.Zsíros kenyér jó vastagon megszórva cukorral?Fuj most mondom,de akkor fönséges eledel volt.Szóval próbáld meg jó meleg legyen a platni és mindegyik után söpörd le a lisztet.Várom az eredményt.Közben akkorát nyeltem,mert a sparhelten sütött az igazi.

Mszabu írta...

Sziasztok!
Mi laskának hívjuk.:)) Sósan az igazi, de tesóm a szilvalekvárosra esküszik. Nagymamánk még mindig sokat csinál ilyet. Aki teheti kóstolja meg, nem fog csalódni. :))
Szép estét továbbra is!

citromfű írta...

Mszabu!
Ezt a nevet erre az ételre még nem hallottam. Szilvalekvárral megkenni? Nem is olyan rossz ötlet, szerintem ki fogom próbálni.

Szilágyi írta...

Nálunk is krumplis palacsinta volt a neve és sósan ettük. Hajdú-Bihar és békés megye határán..Egyszer megemlítettem ezt a nevet egy topokban és valaki egyböl sejtette , hogy földije lehetek. Ö már bp-i, de egyböl rákérdezett, hogy nem vagyunk-e egy faluból:-))2 faluval arrébb lakott, mint kiderült..
Már napok óta erre vágyom, csak én sohase csináltam.Anyukámat kellett volna felhívni érte, de inkább rákerestem most a neten, így jutottam ide el..

Szilágyi írta...

Ja, amikor már hideg volt kristýlcukorral megszórva ettük..

citromfű írta...

Örülök, hogy idetaláltál:)
Remélem jól sikerült a palacsinta, és beszámolsz majd róla!

mjsoni írta...

Sziasztok. Mi lekvárral ettük. Lábosban bő zsírban sütöttük ki.

Betty írta...

nalunk is ismert ez a palacsinta Nagyvaradon(Erdelyben) es szoktunk tenni ra tejfolt es sajtot is..vagy valamilyen fokhagymas szoszt.meg sosem csinaltam de most megkivantam es meg is csinalom.

Betty írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.