2009. január 14., szerda

Mikrohullám

Tegnap kaptunk az iskolába egy mikrohullámú sütőt. Kedves gesztus a főnökségtől. Most már van miben megmelegíteni az ebédet. Egyáltalán ezek után meg lehet melegíteni a hazulról vitt ebédet. Mert eddig csak "száraz" kaját lehetett vinni. Nem volt semmi melegítési lehetőség. Van ugyan egy özönvíz előtti villanysütő - ebben sütkérezünk a gyerekekkel - de ebédet melegíteni meg sem próbáltunk benne.
Amíg az új sütő helyét kerestük szó esett néhány dologról. Hogy egészséges-e a használata. Hogy árt-e az egészségnek a használata. Használjuk-e otthon. Ha igen akkor miért, és ha nem, akkor miért...
Kedves Olvasó! Neked mi a véleményed erről? Használod-e a mikrót? Kérlek, oszd meg velem! Ezt megteheted a közvélemény-kutatásban bal oldalt, vagy egy rövidebb-hosszabb megjegyzésben.
Köszönöm! Ígérem, az eredményt hamarosan "publikálom"!

7 megjegyzés:

Dulmina írta...

Én régen nagyon sokat használtam, nem csak melegítésre, hanem főzésre (pl. rizs), sütésre is (grill funkcióval pl. csirkecombot, rizsfelfújtat, stíriai metéltet, tököt sokat sütöttem benne). Kiolvasztásra nem igazán jött be, azt csak akkor használtam, ha nagyon muszáj volt (mert elfelejtettem időben kivenni a fagyasztóból a cuccot). Aztán mikor lett konyhám, meg rendes tűzhelyem, akkor úgy járt ez is, mint a kenyérsütő gép: jó, jó, kényelmes is, de azért a normál módon megsütött dolgok nagyságrendekkel jobbak. Akkor minősítettem át teavíz-melegítőnek, meg befőzéskor ujjnyi vizet forraltam mikróban az üvegekben, kint rácsavartam a fedőt, ez volt a sterilizálás (jól működött különben, 5-6 dzsemes üveg ment így egyszerre egy lapostányéron). Aztán rájöttem, hogy a tea is jobb a gázon forralt vízből (mondjuk tea tekintetében elég igényes vagyok a szálas teákkal). Most év elején nyugdíjaztam a mikrót, eddig még nem érzem hiányát :) Persze közben az én életmódom is sokat változott.

Sok dologra jó, de azért vannak korlátai. Az albérletben meg a konyha nélküli szolgálati lakásban nagy kincs volt, az utóbbi időben viszont úgy éreztem, hogy egyre inkább csak a helyet foglalja.

Dulmina írta...

Munkahelyen egyébként jó dolog, nekem például egész más a hangulatom, ha normálisan ehetek, mint ha "szárazeledel" (keksz, müzliszelet, stb.) van csak. Remélem, sikerül(t) jó helyet találni neki!

Hogy egészséges-e? Lehet "bizonyítékot" találni erre is, arra is. Mértékkel, rendeltetésszerűen használva szerintem semmi baj nincs vele.

KatAnyaka írta...

Hosszú évekkel ezelőtt ( 5? 6? )ajándékoztuk el a miénket, s azóta is kiválóan megvagyunk nélküle. Nem hiszem, hogy pótolhatatlan lenne, hisz akinek van egy lábasa, meg egy tepsije, szinte minden ételt meg tud melegíteni nélküle is, ez is, mint sok minden más, csak szokás kérdése :o) Nem mondom, néha kicsit tovább tartanak így a műveletek, dehát valamit, valamiért.
Valóban sokat lehet róla pro és kontra is olvasni, még nem tudjuk, hogy mi az "igazság", az azonban biztos, hogy a mikróban melegített étel fizikailag is megváltozik az alatt a néhány perc alatt, más lesz az állaga, s ez engem mindig is nagyon zavart ...
Persze munkahelyen jó ha van, de én úgy emlékszem ott sem sokszor nyúltam hozzá :o)

sedith írta...

Szia!
Ez is kettős dolog, szerintem, mint minden más. Nekem van, de elromlott. Már vagy 2-3 hónapja. Nem mondom, hogy nem vagyok meg nélküle, mert akkor megcsináltattam volna vagy újat vettem volna, de sokszor nagyon hiányzik. Olvasztásra csak akkor használtam, ha elfelejtettem valamit idejében kivenni, vagy amikor a lányomnak az előre lefagyasztott babaétel-adagokat olvasztottam. De melegítésre annál többször használtam, és nem éppen teavízmelegítésre gondolok. Pl. a kihűlt krumplipürét, főtt rizset, de akár petrezselymes vagy rakott krumplit sehol máshol nem lehet ugyanúgy felmelegíteni, mint mikróban. Sőt, a rántott hús is ugyanolyan lesz benne melegítve, mintha frissen sült volna.
Elnézést, nem szeretnék vitába bocsátkozni az előttem szólóval, de nem tudom hogy érti, hogy megváltozik az ételek állaga? Én semmi ilyesmit nem tapasztaltam, sőt, úgy találtam, sokkal természetesebbek maradnak. Persze, a sajt megolvad, de a sütőben is szintén ez lesz a sorsa!
Hogy egészséges-e vagy sem, nem tisztem eldönteni. Nem értek hozzá, ezért sem pro- sem kontra nem tudnék érvelni. De, mint minden másban, az arany középutat megtalálva, nem lehet nagy baj belőle.
Mert ha így vesszük a dolgokat, akkor minden egészséges is és egészségtelen is, kérdés csak az, hogy honnan nézzük.
Edith

Renata írta...

Jó kérdés...
Férjem évek óta viszi magával az ételt a munkahelyére, ahol hidegen eszi meg. Nincs lehetősége melegítésre.
Nem tudom igazából, hogy melyik lenne a jobb, egy mikro ott vagy a jelenlegi helyzet. Valójában egy tűzhely lenne a jó megoldás, de persze ez nem kivitelezhető :)

Itthon van mikrónk, de nagyon ritkán használom, hasonló okokból, amit Kata ír, hogy
a mikrohullámok megváltoztatják a víz szerkezetét káros irányba, ami tovább hat, s végül a mi sejtjeink is károsodnak.

Senior írta...

Szerintem bizony nagy segítség a konyhába.Lehet,hogy anno nagyon kis mértékben ha volt is egészség károsító hatása(ezt nem tudom),de az viszont igaz,hogy uniohoz történő csatlakozásunk óta olyan minőségbiztosítási és szabvány előírások alapján vizsgálják be az ilyen termékeket,hogy ennek alapján mégis kizárnám.
Én Sedith-tel értek egyet...nem tudom,hogy KatAnyaka mit ért azon,hogy megváltozik az étel állaga?Pont az ellenkezőjét tapasztalom.Rizst,krumplit,nokedlitha lábosba melegítettem ragacsos,pempős lett,ha nem tettem alá pici vizet,akkor lesült...közel se maradt olyan,mint frissen.Ezzel szembe a mikróba melegítve olyan,mint frissen.A sütőbe készült rakott ételeket is könnyebb a mikróba tenni,ez esetben nem csak az állag,hanem a látvány szemponjából is,hisz így melegítés után is pont úgy néz ki,mintha frissen a sülés után a tepsiből tálaltam volna.Igaz,ezt lehetne a sütőbe is tenni,de mire bemelegszik a sütő,és átmelegszik az étel 5x annyi idő,mintha a mikróba.Arról még nem is beszélve,ha csak 1 tányérnyit akarnék melegíteni,mert a család tagjai külön-külön érnek haza...akkor ahány tányér,annyiszor kapcsolom ki-be a sütőt?A vaj,vagy csoki olvasztásnál is nagy segítség,nem ég meg,nem kell gőz fölött kavargatni,gyorsan megvan.
Én csak melegítésre használom,de bizony szerintem nagyon jó,hogy van.

citromfű írta...

Köszönöm mindenkinek a véleményt!