2009. január 9., péntek

Sárgaborsó főzelék sült oldalassal

A sárgaborsó, vagy felesborsó is azok közé az ételek közé tartozik, amikkel felnőtt korban ismerkedtem meg.
Az első találkozás neve itt minálunk "stokeráj". Sárgaborsó főzelék sült füstölt kolbásszal. Na az valami isteni! Egyszerű, laktató. Olyan étel, amivel lehet aztán kapálni, fát vágni egész nap.
Sárgaborsó főzeléket ettem volna. Borsó még akadt is, vettem a múltkor a Tescóban. Csak a füstölt kolbászt kerestem hiába a kamrában. Pedig jól megnéztem mindenhol. Fagyasztó mustra következett, hátha figyel benne egy árva friss kolbász. Nem figyelt. Találtam viszont oldalast. Így lett a tegnapi ebéd sárgaborsó főzelék sült oldalassal.

Sárgaborsó főzelék (2 személyre)
fél csomag sárgaborsó
2 gerezd fokhagyma
só ízlés szerint
kevés zsír/olaj
1 evőkanál liszt
késhegynyi piros paprika

A borsót átválogatom, váltott vízzel átmosom többször. Nem szoktam beáztatni, tapasztalataim szerint így is hamar fő. Közepes nagyságú fazékba rakom a sárgaborsót, és annyi vizet engedek rá, hogy jó ujjnyira ellepje. Főzés közben a vizet többször pótolom. Hozzáadom a sót és a fokhagyma gerezdeket. Addig főzöm, amíg a borsó teljesen szét nem fő. Ekkor egy nyeles lábasban rántást készítek. (A zsiradékon megpirítok 1 evőkanál lisztet. Hozzáadom a piros paprikát, 2-3 dl hideg vízzel felengedem.) A rántást szűrőn keresztül a borsóhoz adagolom. Az újraforrástól számítva körülbelül 5 percet főzöm, hogy besűrűsödjön, illetve elfője a rántás liszt ízét.
Mire készen van inkább püré jellegű. Nagyon kicsit hasonlít a többi főzelékre.
Ez az egyetlen étel, amit rántással sűrítek. Minden máshoz habarást, vagy saját anyaggal való sűrítést használok.

Sült oldalas
Fél kg oldalas (nem füstölt)
1 nagy kanál zsír
só ízlés szerint
1 dl víz

Az oldalasokat megmosom, leszárítom. Egy vastag fenekű lábasba egymás mellé fektetem őket. Hozzáadom a zsírt és a vizet. Fedő alatt először puhára párolom. Ha a hús megpuhult (villával ellenőrzöm) a fedőt levéve pirosra sütöm minden oldalát. Ha jó húsos az oldalas, akkor négy oldala is lehet :)
Sózni akkor szoktam, amikor kiveszem. Akkor minden oldalt megpergetek sóval. Így teszem a pecsenyés tálra.

2 megjegyzés:

Csaba írta...

Szia! Nagyokat nyelek, miközben olvasom! Holnap én is megcsinálom. Csak egy javaslat: az oldalast sütheted úgy is, hogy előtte sóba, borsba, őrölt köménybe hempergeted és préselt v. apróra vágott fokhagymával párolod. Isteni lesz, a gyerekeim imádják, magunkról már nem is beszélek!
Szia: Zsófi

Zsazska írta...

Szia ZsannaManna!

Írod, hogy ez az egyetlen főzelék, amit berántasz..
Pedig ez aztán besűríti saját magát, de ha adsz egy kis tejfölös habarást hozzá, akkor meg kitűnő!!
Zöld felesborsó különösen jó így egy kis petrezselyemmel megszórva és igazi natúr "borsókrémet" kapsz!
Próbáld ki! ;)

Zsazska