2009. január 5., hétfő

Zöldebben, tudatosabban!

Érdekes dolgokat találtam tegnap este barangolás közben a Humusz és a Tudatos Vásárló honlapján. (A linkek oldalt megtalálhatóak)
A Humusz oldalain barangolva olvastam egy családról, amelyik a tavalyi évben nem termelt hulladékot! Mármint egy kukányit sem! Azt a kicsit amit meg igen, múzeumba viszik :) Én eddig azt hittem, hogy viszonylag kevés szemetet termelünk. Nekem nem volt bajom az eddigi kéthetes kuka ürítéssel. Egyszer sem kellett megvennem a szolgáltató szemeteszsákját. (A kuka mellől csak ezt a zsákot viszik el) Igaz, szorgalmasan szelektálok. A papírt egész évben gyűjtögetjük a gyerekeknek az iskolai papírgyűjtéshez. Komposztálunk. A többi hulladék pedig a "zöld" zsákokba kerül. Nálunk ilyen színűek a szelektív zsákok. És igen, ilyenkor télen az éghető szemetet eltüzeljük a kazánban. Problémát csak a használt étolaj jelentett, de arra is találtam megoldást. Bár nem olyat, amilyet szerettem volna. Annak örülnék a legjobban, ha azt is visszagyűjtenék és mondjuk biodízelt készítenének belőle. Mondom, eddig elégedett voltam a hulladéktermelésünkkel. Eddig. Nálam a kísérlet elérte célját. Most folyamatosan jár az agyam, hogy hogyan lehetne még csökkenteni.


Tudatosék pedig az etikus vásárlást elősegítő Cégmércét hoznak létre. Itt vállalatokat rangsorolnak a "környezeti és társadalmi hatásuk alapján". "10 pont fölött kiemelkedő etikai, környezeti teljesítmény. 5 pont alatt gyenge etikai teljesítmény, kerüld a termékeiket!"

Eddig négy témakörben közölnek listát:
Gyümölcsjoghurt
Mobiltelefon-szolgáltatás
Tej
Tisztítószer

Viszont lehetőség van egyes márkákra direkt rákeresni.

Tüzetesebben a tej és a tisztítószer listát néztem meg. Értek meglepetések! Sose gondoltam volna, hogy a Tesco tej 7,5 pontot ér el, míg a Mizó csak 3 pontot.

A többit nem árulom el, tessék megnézni!

6 megjegyzés:

Dulmina írta...

Nekem is sokat "elvisz" a komposztálás meg a cserépkályha, utóbbinak nyáron is gyűjtöm egy zsákba az éghető hulladékot. Szerencsére itt nem tömik a postaládámat reklámújságokkal, bár szüleim szívesen "adakoznak" ilyet, ha kérek :)

Nagyon nagy csökkenés volt a többi hulladékban a pillepalackok teljes kiiktatása (ezt is kérnem kell, például ivókulacsnak a kisebbeket, vagy régebben a piacra tejes üvegnek), aztán a tetra-pak dobozos dolgokról való leszokás (még "laposra taposva" is sok az a fránya doboz), és aztán a vegaság is (a hússal sok csomagolóanyag kerül, amit nem tudok újrahasznosítani).

A másik meg ez: ha már nem úszom meg a csomagolást, akkor próbálom újrahasznosítani, hacsak lehet. A piacra mindig viszek zacskót (örülnek ám a nénik nagyon, és egyből meg is jegyeztek róla, mert ritkán találkoznak ilyennel), nem hozok haza újabbakat. A meglévőket is visszaforgatom még, aztán ha már nem lehet, akkor kukazsákként végzik. A piacozás egyébként szintén sok felesleges csomagolóanyagot kiiktat, mert nem csomagolt az áru (legfeljebb a krumpli van zsákban, de azt meg tudom egyéb tárolásra használni). Tejfölös/joghurtos/kefíres dobozokban palántát nevelek, akár többször is, csak aztán kuka (főleg most, hogy egyre kevesebb ilyesmit fogyasztok - lassan ezt is kérnem kell szüleimtől :) A befőzés is rengeteg szeméttől megszabadít, mert újra és újra ugyanazokat az üvegeket használom, illetve amiből lehet, az üvegeset választom az eldobható csomagolású helyett, mert hát az üveg nálam nagy kincs, és fogyóeszköz (bár ajándékba több elmegy, mint a töréskár :)

Szóval mostanság leginkább ilyesmik kerülnek a kukámba: konzervdoboz, piszkos és/vagy szakadt zacskók, fóliák, csonthéjas magok (nem jó komposztálni, mert nem akarok kóbor fácskákat mindenhol), többszöri újrahasznosításban "kimúlt" csomagolóanyagok, nem igazán éghető elnyűtt (=nagyon elnyűtt, itthoni, kerti viseletnek se jó; bár igyekszem természetes anyagút venni, ami a végén tüzelhető) ruha/cipő, törött edények, étolajas flakon, stb. Havonta 1-2 reklámtáskányi összesen.

A használt olajat (azt a keveset) megeszik az erre járó macskák, az elemeket meg elviszem a külön gyűjtőbe (szerencsére már egyre több helyen van).

Elnézést, hogy ilyen hosszú lett, de talán nem haszontalan :)

Fűszeres Eszter írta...

Nagyon tisztellek bennetket, lányok!

citromfű írta...

Dulmina, nagyon jó és tanulságos, hogy ilyen hosszú lett!
Hozzád hasonlóan én is viszek mindenhova szatyrot, zacskót, vászon táskát...
A ruhák közül is újrahasznosítjuk, amit lehet. Két nővő fiúgyermek mellett talán ez a legnehezebb. Ami még használható, az megy ismerősöknek, családsegítőnek. A lyukas zoknikat felszabdalom, és lábtörlőt horgolok belőle. Sok fogy, Zsömi kutyánk nagy barátja a lábtörlőknek :) Imádja szétcincálni őket. Ilyenkor kazán, vagy kuka. A pólókból portörlő lesz, vagy felmosóruha. Esetleg lábtörlő... A cipők is remekül égnek a kazánban, ha már a kertben sem használhatóak.

citromfű írta...

Eszter, akkor ez kölcsönös! Én legalábbis nagy tisztelőd vagyok:)

Palócprovence írta...

Bocsi, hogy ide írok, de kérdésem van:

http://palocprovence.blogspot.com/2009/01/mit-olvastam-2008-ban.html

Várom válaszod, :)

citromfű írta...

Szia!
Megnéztem, hamarosan válaszolok!