2009. május 21., csütörtök

Ismét bodza

Nagy üzemben gyártom a bodza üdítőt:) A Fiúk pedig eltüntetik mind egy szálig. Tavaly próbálkoztam a bodza szörppel is. Finom volt, el is fogyott, de valahogy nem az igazi. Így idén maradt az üdítő.
Bevallom őszintén, az első 5 l-t emlékezetből készítettem. És hát... nem emlékeztem pontosan a mennyiségekre. Aztán meg a Fiúk türelmetlenek voltak, és nem bírták kivárni a néhány napos érési időt, ezért úgy 6-7 óra érlelés után elkezdték maguknak poharakba szűrni a nedűt. Mire észrevettem, már alig volt belőle valami. Ezek után pedig közölték, hogy így sokkal finomabb. Ki érti ezt? Mindenesetre a következő 30 l üdítőt már így kellett készíteni. Kevesebb citrommal, sokkal rövidebb érlelési idővel...
A 30 l azért nem egyszerre készült, hanem 10 literenként. Természetesen nem mi ittuk meg az egészet, ajándékozásra is került belőle.

Mindezt csak azért írom most le, mert megnéztem a keresőszavakat. Legtöbben most a bodza üdítőt keresik nálam. Lett is kicsike bűntudatom, hogy már nem is úgy készítem.

Íme a módosított recept (5 literes üvegre)
Bodza üdítő
Az üvegbe limonádét készítek, úgy, hogy ne legyen teljesen tele, még beleférjen a bodza virága és a felkarikázott citrom. Először a cukrot teszem az üvegbe, úgy 14-16 kanállal. A kanál nagyságától függ. Utána felöntöm kb 4,5 l vízzel. (Na most a kancsóm, amivel ezt a műveletet végzem, vagy nagyobb literesnél, vagy az üveg nincs egészen öt liter. Ezen most sokszor elgondolkoztam, mert csak négy kancsó vizet tudtam mindig az üvegbe önteni!) Ezután jön a citromlé. Meg a kóstolás. Hogy eltaláljam azt az állapotát a limonádénak, amikor már elég savanyú, de még elég édes is. Itt szükség szerint vagy kevés cukrot adok még hozzá (ha megszaladt a kezemben az üveg, és több citromlé került a lébe:)), vagy citromlevet. Ha megvan az ideális állapot, akkor jöhet a bodza. 3-4 szép, telt, kellően virágporos virágot lerázok, és bevallom, én meg is mosom. Ezután a megsikált, karikára vágott közepesnél nagyobb citromot felkarikázom, és a virágok tetejére teszem. Az üveget kistányérral lefedem.

Az egész műveletet délelőtt végzem, és az új módi szerint este már le is szűrik a Fiúk. (2 literes ásványvizes palackokba). Megjegyzem a Fiúk ilyenkor nagyon lelkesek (10 és 15 évesek). Sőt teljesen önellátóak. Egyedül a takarítás marad rám.
Tartósítószert nem teszek bele egyáltalán. Hűtőben egy hétig eláll. Ha marad belőle addig. Nálunk pillanatok alatt elfogy.

A képet innen vettem kölcsön.

Az eredeti bodza üdítő receptem itt található.

4 megjegyzés:

Gabah írta...

30 liteeeer? :-)))) Ügyesek ezek a fiúk! Biztos örülnének egy szépeséges bodzaültetvénynek. ;-)
Akkor hát hiába is kérdezném, hogy meddig áll el a nedű...

citromfű írta...

Szia Gabah!
Van saját bodzafánk, az elég szokott lenni:) De most valamiért tetves, tehát begyűjtő körútra kellett menni. Élveztük azt is.
Egy hétig biztosan eláll hűtőben...
Kis üvegekben fagyasztani is lehet.

Gabah írta...

No akkor a legközelebbi bodzaszezonban ráállok a témára. Az idén Annina miatt nem "füvezek" :-)
Érdekes, hogy épp a szomszéd mesélte, hogy itt a környékünkön minden ávben tetvesek a bodzabokrok, én meg hüledeztem, mert hogy hát ugye nálunk Magyarországon meg nem...legalábbis én még sohasem láttam. Ezek szerint mégis. :-( Mostmár ezt is tudom.

citromfű írta...

Jövőre feltétlen próbáld ki!
Nálunk most az akácfákról tetvesedett le a bodza. Nem tudom milyen tetű ez, pár éve teljesen elpusztította az összes margarétámat:( Hiába védekeztünk minden lehetséges módon.
Most a gyümölcsfákat kellett - meggyőződésem ellenére - permetezni, hogy túléljék ezt a tetűinváziót. Illetve nem most, hanem már egy jó hónapja.