2009. július 7., kedd

Foszlós tejes kalács kakaóval és mazsolával


Figyelem, nem kezdőknek való recept!
Nem kezdőknek való, mert szerepel benne az a kifejezés, hogy annyi liszt, amennyit felvesz. Mikor először hallottam ezt anyósom szájából, na akkor nagyon ideges lettem. Aztán a mama megmutatta a gyakorlatban, hogy bizony hiába ír a recept 1 kg lisztet, ha az nem elég. Ragad a tészta, ahelyett, hogy szépen szuszogva cuppanna és leválna az ember kezéről meg a tál oldaláról... Ilyenkor nincs mese, adni kell még hozzá lisztet. Mennyit? Hogy a tészta olyan legyen, amiről az ember lánya még a kelesztés előtt tudja, hogy na ez most iiiigen! A mai kalács ilyen lett! Mikor a gyúrólapról átemeltem a kelesztőtálba, már akkor tudtam, hogy ez a kalács igazi kalács lesz.

A fénykép(ek) minőségéért elnézést kérek. Mobiltelefonnal készült. A gép ismét vacakol. (Bár el kell ismerjem, hogy a többi képem sem sokkal jobb.) Az viszont látszik a képen, hogy szépen megkelt, hatalmasra nőtt... és hogy ismét türelmetlenek voltunk. Nemhogy kihűlni nem volt ideje, de még forró volt, amikor megvágtuk. A kalácsra nézve ez bűn. Valószínűleg a gyomrunknak sem tesz túl jót, meg este jönnek majd a rémálmok, de olyan illata volt, hogy meg kellett kóstolni:)


Foszlós tejes kalács mazsolával és kakaóval

1 l tej
1 -1,5 kg liszt (azaz amennyit felvesz!)
1 csomag friss élesztő
8 dkg zsír
6 evőkanál cukor
1 nagy csipet só
1 evőkanál kakaó
1 csomag mazsola
a kenéshez 1 tojás

1 dl langyos tejben egy csipet cukorral megfuttatom az élesztőt. A maradék tejet meglangyosítom, feloldom benne a cukrot, a sót és a zsírt. Nagy tálba öntöm az élesztőt, 1 kg lisztet, hozzáadom a langyos tejet és elkezdem összegyúrni. Folyamatosan adagolom hozzá a lisztet. (Sima B55-ös lisztet használok hozzá.) Rugalmas, de nem ragadós állagot kell elérni. A gyúrást egy idő után lisztezett gyúrólapon folytatom. Ha a tészta már jó, akkor hólyagos lesz, és finoman cuppog gyúrás közben. A kész tésztát elfelezem. Az egyik felét lisztezett tálba teszem. A másik felébe belegyúrok egy evőkanál kakaót, majd egy másik lisztezett tálba teszem. Tiszta konyharuhával letakarom a tálakat, és langyos helyen háromszorosára kelesztem a tésztákat.
Ha megkelt mindkét tésztát megfelezem, a darabokat tepsi hosszúságúra nyújtom. A fehér tésztákat megszórom mazsolával, majd szorosan feltekerem. A barna tésztákat is elnyújtom, szintén feltekerem. Ezután egy fehér és egy barna tésztát összefonok, átemelem a zsírozott tepsibe. Így járok el a másik két tésztával is. A kalácsok tetejét egy felvert tojással megkenem.
Bekapcsolom a sütőt 200 fokon. A tepsit a tűzhely tetejére teszem, és még kb. fél órát kelesztem sütés előtt a kalácsokat. (Lehet, hogy nem kell neki fél óra. Az a fontos, hogy duplájára keljenek.)
Forró, gőzös sütőben kezdem el sütni. (Gőzös sütő: a sütő aljába egy kis lábosba vizet teszek. E fölé teszem be a tepsit, benne a kalácsokkal.) A sütő hőfokát mérsékelem 180 fokra. Pirosra sütöm a kalácsokat.
Mi ma este csak magában ettük. Holnap lekvárral jön a folytatás:)

12 megjegyzés:

Andi írta...

Szép lett a kalácsod!Szoktam én is,de margarinnal,vagy vajjal.Az én mamám is előszeretettel használt ilyen kifejezéseket,hogy "amennyit felvesz" meg "gondolomformán" és "valamennyicskét" És ha nincs ott,te meg találd ki,hogy mégis az hány deci vagy deka lehet?!:-)

citromfű írta...

Köszönöm!
Szeretem az ilyen kifejezéseket, most már. Ennyi év gyakorlat után. Kezdőként nagyon idegesített. De sosem szégyelltem megkérdezni, akár többször is. Legtöbbet anyósomtól tanultam ilyen recepteket. Nagyikám, anyukám azért majdnem pontos recepteket adott. Bár előfordul, hogy kiigazításra szorul a recept:)
Vannak dolgok, amit nem lehet szakácskönyvekből megtanulni, hanem kell hozzá a személyes minta.

trinity írta...

A kalács, mint olyan, naponta eszembe jut-de itt a sok gyümölcs-így a végén a kalács elmarad:((
Legalább a Tiédben gyönyörködöm:)))

(Az én nagyim , szegény, még azt is szokta ezeken túl mondani, hogy "egy macurkányit"...Na, ezt fejtsétek meg! Sajna, sosem tudom már meg, mennyire gondolt....)

szepyke írta...

Ezek a képek szerintem tökéletesen visszaadják, hogy milyen szép két tökéletes kalácsot csináltál. Nagyon jól sikerültek!

Gabah írta...

Jaj, koràn reggel, kávézás közben épp ez hiányzott! Gyorsan el kellene terelni a figyelmemet, mert ebben az állapotban hajlamos lennék napokig erre a kalácsra gondolni! x-D
Ez nagyon széééép, Citromfű!

Wise Lady írta...

Kedves Citromfű, szeretném felvenni veled a kapcsolatot emailben, ha lehet. Köszönöm.

citromfű írta...

Kedves Wise Lady, persze, hogy lehet:)
zsannamanna@gmail.com
Várom a leveled!

szepyke írta...

Hahóóóóóóóóóóó!
Gyere hozzám vendégségbe egy kicsit, mert vár valami nálam! Többet nem árulhatok el...
http://szepsegtar.blogspot.com/2009/07/dijat-ajandekot-hivjuk-barminek-szoval.html

citromfű írta...

Trinity, a macurkányi szerintem pont annyi, mint a picurka:)
Gyümölcs nálunk is van. A héten folyamatosan befőztem, meg lekvárt készítettem. Talán lázadásként született tegnap a kalács:)

Gabah, Szepyke, van még belőle egy kicsike. Küldjek?

Szepyke, máris megyek kukucskálni:)

szepyke írta...

Igen, én kérnék! :D

citromfű írta...

:)gyere!

Belly írta...

Szia!
Nézz be hozzám légyszi!!!!!Lenne egy-két kérdésem:-D