2009. július 20., hétfő

Otthon főzni, vagy készet venni?

Pár hete elindult egy mozgalom a gasztro blogokon, ami az otthoni, zacskók és porok nélküli főzést hivatott népszerűsíteni.
"Hivatalosan" a mozgalom ezzel a bejegyzéssel indult útjára. Sokan csatlakoztunk Maxhoz, Trinityhez, Garffykához és Shef Vikihez. Sokan vagyunk, akik úgy gondolják, hogy finomabb az otthon készült étel. Nem csak finomabb, hanem táplálóbb is. Lehetne ezt még ragozni, de azt hiszem ezt már megtették elég sokan.
Személy szerint én sem értem, hogy miért jobb a zacskós gyümölcsleves, az üveges szósz vagy a sok rafinéria alap. Legjobban a gyors vacsorák a sütőből reklámok akasztanak ki. Semmivel nem tart tovább egy tepsis krumpli elkészítése zacskós hozzávalók nélkül, mint velük. Rosszul esett, amikor tavaly egy nyaralás után úgy kaptam vissza a Kicsit, hogy azt a gyümölcslevest nem volt hajlandó megenni, amit én főztem, csak a zacskós változat ízlett neki, amit csak tejbe kell keverni, és hűteni. Egy évembe került leszoktatni róla. Illetve egy év tartós NEM megvétele a bizonyos zacskónak. Most már nem emlegeti, szerencsére. Van helyette más heppje. Valahogy majd csak leszokik arról is.

De: tegyük a szívünkre a kezünket! Sose fordult elő egyikünkkel sem, hogy "zacskóból" főzött? Na ugye! Szerintem itt is a mértéken van a hangsúly. Mert egyszer-egyszer előfordul, hogy ihlet hiányában, vagy idő hiányában vagy ötletgyűjtés céljából megkóstolja az ember a mű kajákat. És olyan is van, amikor az ember lányának egyszerűen nincs ereje újra kezdeni a főzést. Mert mondjuk kitört a fazék füle, a leves kiborult a frissen meszelt falra, felsikált kőre... Amikor azt mondja élete párjának, hogy csinálj, amit akarsz! És kerül valahonnan fagyasztott krumpli, csibefasírt, amit már "csak" meg kell sütni és meg kell enni.

Engem tulajdonképpen a zacskóból főzésnél jobban felháborít a sok fagyasztott készétel. A múltkor Békéscsabán a Tescoban háromszor is megnéztem, hogy jól látom-e amit látok: fagyasztott nokedli, kis tálcán. El nem tudom képzelni, hogy ezt ki veszi meg? És miért?
No meg a most divatba jött házhoz szállításos ebédek. Szerintem ablakon kidobott pénz.

Mégis, nem akarok kivont karddal, keresztes lovagként agitálni. Egyrészt, mert szabad országban élünk, mindenki úgy rontja el az életét, ahogy akarja. Másrészt mert én is nagyon nehezen viselem, ha valamit rám akarnak kényszeríteni. Szerintem egy gasztro blognak annyi a szerepe, hogy megmutassa van más alternatíva is.

Gondolom, aki ezeket a műkajákat fogyasztja nap mint nap, el sem tudja képzelni, hogy milyen egy étel valódi íze. És azt is feltételezem, hogy azért választja ezeket az ételeket mert nem szeret főzni. Sajnálja a ráfordított időt, energiát. Márpedig ha valamit nem szeretünk, és mégis nap mint nap el kell végeznünk, hát... abból nem lesz énekes halott.

A magam részéről használom a Gyorsan finomat címkét, próbálok elkészítési időt és bekerülési költséget írni. Ha lesz a mozgalomnak logója kiteszem a blogra. Belinkelem oldalra azokat a blogokat, bloggereket akik csatlakoztak. És nagyon reménykedem benne, hogy lesz blogonként egy-két olvasó, aki kedvet kap a főzéshez!



5 megjegyzés:

TVK írta...

Szia! Én si szeretném belinkelni a résztvevőket, de nem tudom honnan tudhatnám meg ki az aki csatlakozott. Te honnan tudod ha van egy új belépő ? Köszi

citromfű írta...

Szia!
Én Max vagy valamelyik Morzsika-lány oldalán nézem meg, hogy kik csatlakoztak, onnan linkelek.
Max az ötletgazda, nála találod meg legbiztosabban, hogy kik csatlakoztak. És ott tudsz Te is csatlakozni. Azt hiszem...

Yasmine írta...

Teljesen igazad van. Annak ellenére, hogy több, mint 20 éve főzök, és megszállottan a házikoszt híve vagyok, mégis főztem már zacskós levest. Meg vettem üveges spagettiszószt is. Itt ez nem számít. A szemléletről van szó. Mindenkinek lehet rossz napja, lehet fáradt, időszűkében, vagy olyan lehetetlen helyzetben, hogy megveszi-megeszi a műkaját. Mégis azt mondom, a szándék a fontos. Hogy akarom csinálni, akarok a családomnak vegyszermentes étkezést biztosítani, a gyerekeknek táplálót adni és jó példát mutatni. És ezt a szándékot kellene valahogy átültetni az emberekbe. Azt hiszem, nem lesz egyszerű. De már elkezdtük! :))

citromfű írta...

Így van, elkezdtük:) Ez a fontos.

Chef Viki írta...

Azt a nokedlit én is láttam... Meg tisztított, reszelt sárgarépát vákuumban, a hűtőpultban. Döbbenet, komolyan.

A reklámoktól egyenesen agybajt kapok, mintha az lenne ám a nagy tett, hogy műanyag kaját rak anyu a család elé! Amiből ő sosem eszik :-DD

S ahogy mondod, a hozzáálláson van a hangsúly, imitt-amott persze hogy belefér 1-1 zacskós kaja!