2009. augusztus 30., vasárnap

Rongyos almás

Nem érem utol magam. Elvesztem. Segítség, valaki találjon meg végre!

Tulajdonképpen jó, hogy elvesztem. A következő tanévben harmadikos osztályom lesz. Mióta tudom, a netet bújom, tanmeneteket, vázlatokat keresgélek. Meg persze mosok, főzök, takarítok (háztartási robotgép vagyok).

A blogra alig marad időm. Most is egy régi receptet hoztam, ami már úgy egy hónapja figyel a gépen. Mese almásként kaptam. Én átkereszteltem rongyos almásra, mert annyira lágy a tésztája, hogy a tetejét még sose sikerült egy darabban elnyújtanom. Amikor az első tepsit készítettem, megfogadtam, hogy na ezt aztán soha többet! Én nem bosszankodom itt, van nekem jól bevált kelt almásom. Aztán megsült, megkóstoltuk. Persze, hogy megsütöttem! Többször is már azóta:)


Rongyos almás:

30 dkg liszt (inkább 40!)
25 dkg margarin
20 dkg cukor
1 sütőpor
1 tojás
1 kg alma (lehet több is!)
cukor
őrölt fahéj
búzadara
kenéshez 1 egész tojás

Az almát meghámozom, nagy lyukú reszelőn lereszelem. Megszórom kevés cukorral, és őrölt fahéjjal, majd pihenni teszem, amíg a tésztát elkészítem. (A cukorral óvatosan bánjunk, mert a tészta nagyon édes.)

A hozzávalókat összegyúrjuk, majd kétfelé vesszük. (A lisztet nagyon keveselltem. Először - óvatosságból - ragaszkodtam a recepthez. Nagyon lágy tésztát kaptam. Ezért adtam még hozzá lisztet, nem is keveset. Túl sokat viszont nem mertem. Másodjára már 40 dkg liszttel dolgoztam, de még így is elég lágy masszát kaptam.)
A tészta egyik felét gyúrólapon tepsi nagyságúra nyújtjuk. Ha sikerül. Bevallom, én a tésztát a zsírozott tepsiben kézzel egyenletesen szétnyomkodom. Ezután megszórom bőven búzadarával. Az almát levéből kicsavarva egyenletesen elosztom a tészta tetején, ismét megszórom kevés búzadarával.
A tészta másik felét elnyújtom, és az almára fektetem. (Na ez volt az, ami nekem egyszer sem sikerült! Tenyérnyi darabokat sikerült csak egyben elnyújtani. Ha ennél nagyobb darabbal próbálkoztam, akkor szakadt szét a tészta, amint át akartam emelni a tepsibe. Így a lepény teteje ilyen kis darab tésztákkal lett kirakva. Úgy nézett ki, mint valami patchwork takaró! Ami csak első pillanatban volt zavaró. Mire lekentem a tészta tetejét tojással, már inkább érdekesnek, rusztikusnak hatott az egész. Mikor megsült a tészta különleges volt. Feldarabolva pedig egyáltalán nem látszott rajta, hogy rongyos.) A tészta tetejét egy gyengén felvert tojással megkenem. Előmelegített sütőben 180 fokon pirosra sütöm. (Tűpróba)

Nagyon finom, bár elég édes sütemény.
A fenti adag egy kisebb tepsire való. Ha valakinek nagy méretű gáztepsije van, mint nekem, akkor nyugodtan próbálkozhat dupla adag tésztával.



9 megjegyzés:

KataKonyha írta...

De lelkiismeretes tanítónéni vagy, hogy ennyit készülsz az új tanévre! A lányomnak voltak ilyen lelkes tanítói, a mai napig jóban vagyunk velük családilag:)

Az almás igencsak tetszik. Lesz még majd almánk később is, ki fogom tudni próbálni ezt is. Apropó, láttad az alma aszalás posztomat? Próbáld ki te is kis adagban az almátokból, ha van még belőle, nekünk nagyon bejött!

Belly írta...

Nagyon jópofa ez az almás az biztos ki lesz próbálva:-)

szepyke írta...

Én is elvesztem... A két hetes nyaralásom után csak loholok magam után, hogy valahol utolérjem magam. Ez kicsit érdekesen hangzik, de ez van...

:D

És még valami, jó, hogy látlak!:D

citromfű írta...

KataKonyha, a lelkesedés mellett nagy adag izgalom is van bennem. Normál harmadik osztályban 12 éve tanítottam utoljára. Aztán jött a gyes, az SNI tagozat, és a napközi.
Az aszalt almát még nem láttam, de megnézem.

Belly, bátran próbáld ki, finom!

Szepyke, sokan járnak így nyaralás után. Tavaly olvastam, hogy a britek nagy része úgy elfárad a nyaralás alatt, hogy utána táppénzre megy, kipihenni a nyaralás fáradalmait:)
Én is örülök neked/nektek! Szeretek "itt" lenni:)

nyanyus írta...

Sok örömet tanitásban.!Ez az almás nálam 50 dkg liszttel müködik és semmi tészta szakadás.Nagyon finom.

trinity írta...

Ó, akkor már többen is elveszetten bolyongunk...
Én speciel zombi vagyok lassan és minden vágyam a több napos alvás:)))
Az almásod csábító-nálunk nagyon menne!!!

citromfű írta...

Hm, Nyanyuska, mit nem mondasz! Akkor pusztán rosszul írták le nekem a receptet? Nem pedig egy különleges sütit tanultam? Hupsz!

Trinity, akkor alvásra fel! Én majd mérem az időt:)

anitantusz írta...

Szia!
Újoncként bekukkantottam hozzád és nagyon felkeltette az érdeklődésemet a rongyos almás. Az egyik hozzászóló tapasztalatát felhasználva 50 dkg lisztből csináltam, de ennek ellenére nekem is sikerült rongyosra.
Nagyon finom lett!Köszönöm a receptet.
Tetszik a blogod, gratulálok!
Üdv Anita

citromfű írta...

Anita, köszönöm szépen!
Örülök, hogy ízlett a süti!