2012. január 27., péntek

Dobostorta

Születésnapra készült ez is. Nagyon tartottam tőle, nem tűnt egyszerűnek. Január eleje óta gyűjtöm hozzá a recepteket... egy dologra nem figyeltem, a cukormáz készítésére, mert abban jó vagyok. Persze ment minden pikk-pakk, hibátlanul, de a karamell.... négyszer kezdtem hozzá, de megérte. A tökéletes karamellt Macinál találtam meg.

Mondom, készültem rá, mint egy házi feladatra. Megnéztem minden szakácskönyvemben, újságokban, neten; kértem receptet ismerősöktől... Végül Horváth Ilona verziójánál maradtam, mert azt a fajtát kóstoltam már, és finom volt.

A tészta gyúrt alappal készül, leginkább a hatlapos tésztára hasonlít.

Tészta:

50 dkg liszt
30 dkg margarin
2 egész tojás
20 dkg cukor
1/2 sütőpor
fél dl tej (tapasztalataim szerint el is maradhat)

A lisztet a margarinnal elmorzsoljuk, hozzáadjuk a cukrot és a sütőport, majd a tojásokkal (és ha szükséges a tejjel) meggyúrjuk.
Könnyű, kicsit lágy, de jól nyújtható tésztát kaptam. 6 cipóra osztjuk. Kerekre nyújtjuk (természetesen lehet téglalap is), zsírozott sütőlemezen sütjük. Én a csatos tortaforma (24 cm) alján sütöttem. A túl lógó tésztákat levágtam, ha kellett akkor pótoltam a "hézagot", ha nem akkor a levágott darabokat félre tettem, a végén megsütöttem, ebből lett a torta oldalára az édes morzsa. Közepes tűznél világosra sütjük. A sütőlap pont lehűl, mire a következő lapot elnyújtjuk.

Krém:
3/4 l tej,
35 dkg cukor,
10 dkg liszt,
1-2 evőkanál kakaó
25 dkg vaj
1 csomag vaníliás cukor

A tejből, lisztből, kakaóból és vaníliás cukorból sűrű pépet főzünk, kihűtjük. A vajat (fele lehet margarin is) a porcukorral habosra keverjük, a kihűlt pépet apránként hozzáadjuk.

Összeállítás:
A krémet hat részre osztjuk. 5 lapot megkenünk a krémmel, és egymás tetejére helyezzük őket. (A hatodik lapot karamellel vonjuk be.) A maradék krémmel bevonjuk a torta oldalát, és a szeleteket díszít(het)jük vele.

Karamell: (egy az egyben Macitól átemelve, mert így tökéletes, ahogy írta.)

A karamell hozzávalói:
  • 15 deka porcukor
  • 2 tk. ecet
  • 2 tk. vaj
  • víz
Egy kisebb teflonozott edénybe szitálom a porcukrot és annyi vizet adok hozzá, amennyivel épphogy simára lehet keverni. (úgy saccolom, talán 4-5 evőkanálnyi lehetett amit apránként hozzáadagoltam) Hozzáadom az ecetet és a vajat, és közepes lángon folyamatosan kevergetve elkezdem megolvasztani. Amikor elpárolog a víz, kikristályosodik a cukor, (nem kell megijedni!) aztán lassan-lassan elkezd olvadni, és pirulni. Mivel nem magas, hanem csak mérsékelt lángon olvasztom a cukrot, elég hosszadalmas ez a folyamat, talán 10-15 percig is eltart. Amikor borostyánszínű lett a karamell, azonnal leveszem az a tűzről és az előkészített piskótára kanalazom. Egy hosszú, vajazott pengéjű késsel felcikkezem a még forró karamellt.


Tanács:
Ezt a fajta dobostortát érdemes 1-2 nappal fogyasztás előtt elkészíteni, hogy a lapok meg tudjanak puhulni.

6 megjegyzés:

m.k. írta...

még sosem mertem megcsinálni. bátor vagy

citromfű írta...

A férjem kívánsága volt szülinapjára. Magamtól én sem mertem volna hozzákezdeni, de így utólag már nem nehéz, bátran vágj bele!

trollanyu írta...

Ez tökéletes, nagyon ügyes vagy:) Még sosem készítettem dobos tortát, mert én is félek tőle. Talán majd most:)

citromfű írta...

Szia, Trollanyu, örülök, hogy benéztél:)
Rájöttem, hogy nem olyan nehéz elkészíteni, mint hittem. Persze voltak burleszkbe illő jelentetek, de az nem a torta bonyolultságán múlt, hanem rajtam.
Szóval bátran vágj bele! Sikerülni fog!

nyanyus írta...

Szia Citromfű!Régen jártam erre de látom most se jöttem hiába.Ezer éve szeretnék sütni dobos tortát.Egyszer neki fohászkodtam de a kukában landolt.A párom kedvence.De most!!!Nagyon örülök a receptednek.puszi

Hógolyó írta...

Húh ez ám a fini süti!!
Én se mertem készíteni eddig dobostortát pedig nagyon szeretem.
Talán most!! :))
Puszi