2013. november 25., hétfő

Eldobhatós pelus helyett mosható pelus: havi 7 csomag pelus árát spórolod meg (évi 600euro is lehet)




Mindkét előző gyerekemnél eldobhatós pelust használtam, de legutóbb már a terhesség alatt elkezdtem filózni, hogy nem lenne-e jobb áttérni a mosható textilpelusra, mik az előnyei, hátrányai, anyagilag mennyire éri meg jobban, a megspórolt pénzért megéri-e a pluszmunka?

Ha valaki alig ér el a hónap végéig, nem nézi a pluszmunkát szerintem, hanem azt, hogy enni kell, de pelus is kell, szóval egyértelmű, hogy ha nem kerül ki az eldobhatós, akkor textil és kész.

De akinek egyébként nincsenek ekkora anyagi megszorításai, mégis elgondolkozott rajta, hogy talán jobban megéri, olvassa el a tapasztalataimat!:)

Kezdem ott, hogy kényelmi szempontból mindig eldobhatós párti voltam, nem voltam egy nagy környezetvédő úgy általában (nem ebben), tehát nem motivált ez a része. Amúgy ki is próbáltam, és az elején nagyon béna voltam, de a "pakk" már megvolt, immár kifizettem, nem lépek vissza, gondoltam, addig használom csak amíg behozza az árát és majd visszatérek, ha ennyire nem válik be a dolog.

Meglepetésemre, 1 hét sem telt bele, máris nagyon elégedett lettem az
egésszel
, a pluszmunka, ami az elején soknak tűnt, nem is olyan sok, teljesen beilleszthető a napirendembe, és látom, hogy a bevásárlásnál pl. kevesebbet fizetek (annyit, mint amikor még csak terhes voltam), kisebb a szatyor, itthon kevesebb a szemét, a szemetest kinyitva nem csapja meg az orrom a bűz, a babám ugyanúgy alszik, a popsija nem piros, stb. stb. kész, jól tettem, hogy váltottam, és jól tettem, hogy egyszerre vettem az egész kezdőcsomagot, nem pedig csak 1 darabot (1 darabbal már rég feladtam volna mielőtt megtetszett volna).

El kell mondanom ehhez, hogy a szemetet nálunk csak heti egyszer viszik el, és én fizetek azért, hogy mennyi szemetet visznek el, tehát nem mindegy, hogy 3 zacskóért fizetek vagy 1-ért, és az sem mindegy, hogy egy hétig ott rohadjon a koszos pelus és bűzölögjön, mondjuk kb. 40db, vagy csak 10.

Éjszakára még nem próbáltam ki a textilpelust de nappal alszik ebben jókat, éjjelre eldobhatóst teszek, de még így is 1 csomag kitart majdnem egy hónapig.
Feltettem hosszabb kintlétekre is az eldobhatóst, de ha pl. elmegyek a gyerekekért az oviba-isibe, a textil is oké.  megteszi.

A textilpelus előnyei:

-nincs vegykezelve (fehérítők stb.) mint az eldobhatós, nincsenek benne olyan kémiai anyagok, amik allergiákat, piros popsit okoznak. Ezzel nem azt mondom, hogy az eldobhatóstól igen, de sokan észleltek változást, hogy jobb a bőrnek a textil (a mai textilpelusok már nagyon puhák). Természetesen ezzel is oda kell figyelni a baba popsijának megfelelő ápolására, és hogy a pelus rendes időközökben legyen cserélve (2-3 óra), hogy ne “dunsztolódjon”.

-a "modell" kb. ugyanúgy néz ki mint az eldobhatós, szóval tépőzár meg minden, relatív könnyű feltenni, eleinte nagynak tűnik, mert az anyaga nem préselt izék, mint a boltinak, szóval kicsit tágasabb rugik kellenek, ennyi, nem kell szörnyülködni.

- 1 méret van, ezt kell használni 3 éves korig (bár a márkától függ), patentokkal lehet kicsinyíteni, de tulképp én vettem 16db-ot és ez kitart végig. Később beleteszem a nedvszívó csíkot de most még nem kell, amúgy a pelussal együtt adják már az elején

- szélesebb, így jobban tartja a baba csípőjét, ezt minden kismama tudja, hogy fontos hogy kicsit nyitva legyen a csípője a babának.

- nincs szemét, ez látványos, annyi, hogy a kaksigyűjtő kendők eldobhatósak, de ezeket a vécébe is lehet dobni. 1 gyerek után, 3 év alatt, eldobhatós pelus esetén 1 tonnányi szemét lesz

- ha jól tesszük fel, nem ázik át, a textilpelus fölé kell tenni egy hozzátartozó gumibugyit, és nem ázik át, ha átázik, akkor béna voltál (mint én az elején:DDD) , sőt, a kaki soha nem fog kifolyni egy mai generációs textilpelusból, míg az eldobhatósakkal nagyon sok baleset volt nálunk, a jó méret ellenére is előfordult, hogy a hónaljukig bement, tehát azonnal body és rugicsere is volt, és ugyanúgy áztatás meg minden.
A textilpelus eleve pici korukban a hónaljukig ér (vicces:D), de nem folyik ki egyszer sem. Végülis nem tudom melyik a több, beáztatni egy kakis pelust, vagy beáztatni egy eldobhatós pelus miatt összekoszolódott komplett váltás rucit?

- a textilpelust használó gyerekek hamarabb szobatiszták lesznek, mert nem vezeti el az összes nedvességet, szóval a gyerek érzi mikor nedves és hamarabb megérti a 2 közötti összefüggést (pisilek-nedves leszek-ez idegesít-ha visszatartom, nem leszek nedves:DDD)

- OLCSÓBB DE SOKKAL: ki lehet számolni, ki milyen pelust használ, én normál pamperst, huggiest, sajátmárkásakat próbáltam, árban nincs akkora különbség, a pelusos kor alatt kb. 2000 euróba kerülnek összesen, napi 5-6 pelus, enyémeknél volt 10 is, mert napi többször bekakiltak és azt utálták, logikus, szóval gyakrabban cseréltem mint 5-6.
Ezzel szemben a textilpelus kezdőcsomag 119 euro volt, és ez kitart kb. 2-3 napig (nálam 2), egy mosás költsége nálam mosószerrel együtt kb. 50 cent. Tehát 4 napi pelus 1 euro, a bolti meg 7 euro. Ez tisztán 6 euroval kevesebb hetente, de adjuk hozzá a kezdőcsomag árát is, szóval valamivel kevesebb különbség.

peluskorszak árai:

-eldobhatós pelussal összesen 2000euro
-mosható pelus és mosás költsége 600euro

Ezek az én számításaim, mindenki utánaszámolhat a sajátjának, én 1400 eurot még egyszer így nem dobok ki.


Kinek nem ajánlom a textilpelust?

Még ha olcsóbb is, a mosással együtt is, ha nincs hova teregetni, nem ajánlom, mert a radiátoron való ruhaszárítás az abszolút pazarlás, lefogja a meleget, eredmény több gázszámla, szóval mit spórolsz rajta? Nekem van helyem teregetni, szóval miért is ne használjam ki.

Aki hamar bölcsibe adja a gyereket, annak sem ajánlom, mert a bölcsik általában nem fogadják el a textilpelust, szóval félmegoldásként otthon használható esetleg, de feltételezem, hogy ha bölcsibe adja, akkor hamar dolgozni is megy az anyuka, így nem biztos, hogy a pluszmunkára lesz ideje.


Az eldobhatós pelus hátrányai a moshatóval szemben:


- Drágább (minimum a duplája)
- A belsejében a nedvszívó anyag az full vegyszerkezelt, ebből valamennyi érintkezik a baba popsijával, mert átereszti a védőpapírréteg (ilyen undi kis átlátszó zselédarabok, ha valaki már talált ilyet, tudja miről beszélek)
- Ez az anyag, polimerek és társai, hogy minél laposabb, kisebb legyen a pelus, teljesen össze van préselve, és hogy ne ázzon át, vízhatlan bevonat van ebben is, bepállik. Eredménye, hogy felmelegedik túlzottan a pelus, ami irritációkat okozhat jobb esetben, rosszabb esetben kisfiúknál, csak hosszú távon derül ki, hogy sérül a here vagyis emiatt a meleg miatt felnőttkorában kevesebb sperma termelődik. Ezért nem ajánlott a forró fürdő férfiaknak, ez nem ide tartozik, de összefüggésben van a meleg és a terméketlenség.
- több szemét (ez sokakat nem hat meg, de azért idetettem:D)
  Az eldobhatós pelus előnyei:
-kényelmesebb (nem kell mosni, mindig kéznél van), ezért sokan hajlandóak kifizetni a borsos árat.
-kisebb (mivel polimerekből és összepréselt anyagokból van), ezt sokan esztétikusabbnak tartják.





5 megjegyzés:

citromfű írta...

Amikor a fiaim picik voltak, akkor nálunk is mosható pelus volt. Meg néha (orvoshoz, utazáshoz) eldobható pelust használtunk.

Zoltán Mamika írta...

Szia!

Milyen márkájú pelust használtál?

citromfű írta...

Szia! Ha a kérdés nekem szól, akkor hagyományos fehér mosható pelust, gumibugyi helyett pedig azt a megkötős pelenkavédőt. Utazáshoz pedig Liberó nadrágpelenkát.

grib uber saver írta...

Szia Mamika, bocs, hogy csak most válaszolok, én Popolini márkát használok, neten rengeteg márka kering, és rengeteg típusa van a moshatósoknak. Az AIO típus az olyan, hogy mindene egyben van, minden beépített, tehát egyszerűen csak felteszed, mint egy normális pelust. Ez drágább is, mint a többi és méretfüggő. Én maradtam a klasszikus "összeállítható" pelusnál, ami annyit jelent, hogy a méretet patentekkel lehet állítani és a baba növekedése során a több vizelet felfogásához plusz belső betéteket lehet tenni, illetve a nagyon piciknél ez még nem kell. Ezt az egészet úgy hívják, hogy BELSŐ vagy PREFOLD, és erre kívül ráteszünk egy gumibugyifélét, amit úgy hívnak, hogy KÜLSŐ, ezeket lehet aranyos mintákkal is kapni, lényeg, hogy ez biztosítja azt, hogy ne ázzon át az egész. Az AIO-ban együtt van a külső is és a belső is összevarrva, szóval ott egy lépéssel kevesebb, de a klasszikusnak meg az az előnye, hogy egy ilyen gumibugyit több pelushoz is használhatsz, rendszerint 1 nap 1 külsőt használok és olyan 6-7 belsőt. Ahogy citromfű is írta, utazáshoz, hosszabb távolléthez eldobhatóst használok, mindössze azért, mert nem tudom, hol tároljam a pisist, ha cserélni kell, itthon meg nem gond, mert van a fedeles szennyestartó, ahol a leghamarabbi mosásig elvan. A klasszikus, állítható pelusok előnye, hogy egyszeri kiadással jár, szóval a kezdő csomagot végig használhatod és végig ennyi pelus mindig a rendelkezésedre áll (16-24). Ha viszont AIO-t választasz, igaz, még mindig olcsóbb, mint az eldobhatós, de ebből nem fogsz minden méretből 16-24-et megvenni, mert húzós az ára így egyben, hanem mondjuk 8-10-et minden méretből, csak hát a piciket, miután kinőtte, nem használhatod, el kell adni használtan, és egyébként is, minden fázisban csak 8-10 pelusod van, ami nem biztos, hogy megszárad. De végülis megvehetsz belőlük többet is, csak a prefoldosokhoz képest többe fog kerülni.

grib uber saver írta...

http://www.tiptopbaba.hu/

http://tarka-barka.hu/

Nekem ezt a két oldalt adta ki a gugli, ahol nézelődhetsz moshatós pelusok között és vásárolhatsz is. Mivel nem Magyarországon élek, én a helyi gyógyszertárban vettem a kezdő csomagomat, de tudom, hogy otthon is van popolini márka, ezért ezt ajánlom, viszont tényleg a bőség zavara, ha megnézed a 2 linket, akkora a választék:)